NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-30
Skrivet av: Fredrik Derefeldt skrivet 1999-01-14, 21:26
Till Torbjörn!
 
Det stämmer med år 1782. Antagligen har prästen blandat ihop åren när pigan Maria Carlsdotter flyttade till sin nyblivne man. Hon gifte sig nämligen med soldaten Anders Nord, 1805 21/7 i Gåsinge sn (D).
 
Men för att finna Marias födelse rekomenderar jag att söka i födelseboken i Hyltinge för åren 1777-1787 efter alla döttrar som föds med namnet Maria. Kolla sedan efter vilka som har en far som heter Carl. Behåll även de som är oäkta. Men kolla i första hand de familjer med en Maria som har en far med namnet Carl och se vart denne tar vägen.
 
När det gäller Anders Nord. Glöm ej att kolla i Frustuna sn, i första hand vigselboken åren kring 1800. Han har som jag tidigare nämnt i diskussionen varit gift med Katarina Jansdotter (död 1805). Denna vigsel är ej återfunnen i Gåsinge, och eftersom hon är från Frustuna är det tänkbart att vigseln har skett där. Det jag vet är att Anders Nord har senast kommit 1802 till Gåsinge, detta gör att även äldsta barnet (född 1802) i 1:a giftet kan ha skett i Frustuna, varför en titt i födelseboken även kan rekomenderas.
 
MvH
Fredrik Derefeldt