ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2013  (läst 1874 gånger)

2013-03-17, 23:09
läst 1874 gånger

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2021-08-25, 23:04
    • Visa profil
Det ska nog vara Vallen. Se ortsregistret.

2013-09-02, 17:23
Svar #1

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Hej
 
Är det någon som har tillgång till Nätraboken?
 
Jag skulle vilja ha hjälp med att tolka en förkortning (hänvisning?) i kapitlet Båtsmän. Där står ofta i flyttkolumnerna (4 och 5 kolumnen alldeles före födelseår, vigselår och dödsår) bokstaven f följt av två siffror. Verkar ha nåt samband med Ortsregistret längre bak men hur?
 
Mitt fall gäller Nils Ersson Håhl (O04; Ordinarie Båtsman av 4 Roten längst ner på sidan 322;
 
Infödd Båson (O02?)  f 04
 
(Verkar också som om f 04 egentligen ska stå en kolumn före men blivit förskjuten p g a platsbrist)
 
Dessutom; Infödd. Vad är exakta betydelsen av det?
 
Med vänlig hälsning  
 
Leif

2013-09-02, 17:40
Svar #2

Carl Szabad

Sockenböckerna från norra Ångermanland har likadan uppställning och i kolumnerna från och till kan det förekomma exempelvis f4 som då betyder fördubblingsbåtsman i 4:e roten. Infödd betyder i de militära rullorna vanligtvis i landet, dvs landskapet Ångermanland. Det kan också mer sällan betyda i själva socknen.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2013-09-02 17:41)

2013-09-02, 18:01
Svar #3

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Tack Carl
 
Verkar inte som jag kommer längre bakåt här. Står ingen fru på Nils heller.
 
Mvh
 
Leif

2013-09-03, 07:06
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Just det. Han var inte gift. Och du är i färd med att söka dig bakåt. Då tror jag att du ska lyfta ögonen till en annan Nils Ersson Håhl som var gift, t.o.m. två gånger. Även där verkar årtalen förskjutits. Den första hustrun dog 1755.

2013-09-03, 10:07
Svar #5

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1812
  • Senast inloggad: 2021-09-19, 00:15
    • Visa profil
Går  (1742-1830) föräldrar i Nätra att spåra upp?

2013-09-03, 10:57
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Möjligen. Finns några barn födda i Luleå?

2013-09-03, 11:00
Svar #7

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Hej Per
 
Jag ser inget släktsamband mellan de båda Nils Ersson Håhl. Borde inte fadern till min Nils heta Erik?
 
Syftar inte Infödd Båson (O02?) heller till någon av Erik Hansson Wärmlänning eller Erik Ersson Wärmlänning på O02 (sid320)
 
Jag har utgått ifrån att Nils Ersson Håls dotter är Kerstin Nilsdotter, gift med Jan Gabrielsson Wärmlänning, också de på O02. (Jan Gabrielsson verkar komma från Tavastehus i Finland, Kerstin från Södergård)
 
Med vänlig hälsning
 
Leif

2013-09-03, 14:38
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, det finns troligen inte släktsamband mellan de båda. Men Jan Wermlännings hustru är dotter till Nils Håhl d.ä., dvs, den som är båtsman på rotan mellan 1715 och 1753. Dessutom är det Beata som är modern, Nils första hustru är troligen äldre än Nils och alldeles för gammal för att vara mor till Kerstin.

2013-09-03, 16:08
Svar #9

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Jag gick direkt på Nils Håhl d.y. eftersom jag resonerade att det borde vara större sannorlikhet att han är fadern eftersom han var 23 år då Kerstin Nilsdotter mot 59 för Nils Håhl d.ä. Synd att det inte finns dödsdatum för den äldre. Men de flesta Båtsmän blev ju inte så gamla. Den yngre blev t ex bara 31 år då han gick bort.  
 
Leif

2013-09-03, 16:13
Svar #10

Carl Szabad

Leif! Har du tittat i Skeppsholmsförsamlingens dödbok? Båtsmännen var ju skrivna där.

2013-09-03, 16:18
Svar #11

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Nej. Har bara tillgång till Nätraboken just nu.

2013-09-03, 17:03
Svar #12

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Hej igen
 
Komplettering till vem som skulle kunna vara Kerstin Nilsdotters far. Nils Håhl d.ä. blev rätt gammal ändå. Han gifte sig vid 62 års ålder med Beata Jansdotter (om kolumnerna är rätt den här gången). Vigseln ägde rum 1757. Kerstin föddes 1754. Hon var alltså 3 år vid vigseln och föddes alltså utom äktenskap om Nils d.ä. var fadern.
 
Jag är fortfarande osäker på vilken Nils Ersson Håhl som är fadern till Kerstin Nilsdotter.
 
Med vänlig hälsning
 
Leif

2013-09-04, 06:20
Svar #13

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1812
  • Senast inloggad: 2021-09-19, 00:15
    • Visa profil
Per: Helena Åberg gifte sig första gången i Gävle 13/8 1771 och vars dotter Christina Näsman, föddes där 3/11 1771. Barnet dog dock 10/10 1772, en månad efter dess faders bortgång. I Luleå fick Helena tillsammans med andre mannen Samuel Strandberg barnen Helena född 4/9 1780, Simon Petrus född 27/6 1782 och Johan 16/10 1784.
 
I Luleå bodde även en Margareta Åberg, född i Nätra 1753 (AI:3 sida 182). Hon och Helena Åberg dopvittnade för varandras barn. Margareta gifte sig 11/10 1779 med borgare Jakob Dahlstedt och de fick barnen Jakob född 25/12 1780 och Margareta född 18/8 1785. Margareta hade en syster Dorotea Åberg född 1765 som flyttar ut 1783 (AI:2 sida 66). Dorotea fanns även i anslutning till Strandbergs hushåll, då som född 1764 och utflyttad 1786 (AI:2 sida 132). Var dessa tre kvinnor möjligen systrar...?

2013-09-04, 11:54
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Känner du även till namnen på Jakob Dahlstedts och Samuel Strandbergs föräldrar? Ursäkta att jag är frågvis, men eftersom kyrkoböcker helt saknas i Nätra måste varje möjlig pusselbit letas fram.

2013-09-04, 19:48
Svar #15

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1812
  • Senast inloggad: 2021-09-19, 00:15
    • Visa profil
Jag känner inte till Petter Näsmans föräldrar i Gävle(?). Samuel Strandberg resp. Jakob Dahlstedts föräldrar i Luleå hette Jöns Eriksson Strandberg och Maria Olofsdotter resp. Bengt Dahlstedt och Catharina Wallman.

2013-09-04, 22:04
Svar #16

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Leif:
Jag har frågat Jan Nordvall, som är bokens huvudredaktör om detta, och här nedan ser du svaret:
Detta är 25 år gammalt så det var inte så lätt att rekapitulera.
Och allt är nog inte helklart än.
Beata Jansdotter är definitivt moder till (uppgifter i KommL)
Kerstin Nilsdotter *1758 (1754 är felläsning i DB. HF och annan tolkning ger 1758)
Nils Nilsson *1762
Anna Nilsdotter *1768
De två senare är faddrar för Kerstins barnbarn. (Gabriel Janssons barn)
 
Mantalslängderna ger:
1723-1725 Inga båtsmän redovisade.
1726            Bå Håhls H i Vik.
1727-1728                       Inga båtsmän redovisade.
1735-1742 Bå Håhls H i Eden
1743-1753 Nils Hårds H
1754            Per Hård ogift                                        Avsk Nils Håhl + H
1755-1756 Nils Hårds H                                           Avsk Nils Håhl + H
1757            Nils Hårds H                                           Avsk Nils Håhls H            Man tigger efter attest
1758            Nils Hårds H                                           Avsk Nils Håhls H            Fattig, kan ej betala rökpenning
1759            Nils Hårds H                                           Avsk Nils Håhls H            Fattig njuter allmosor
1760-1766 Per Hård etc.
1767            Avsk Nils Hård                                       Hustrun tigger
1768-1775 Inget i ML.
 
Helt klart är att hustrun från 1726 inte kan vara mor till barn födda på 1760-talet.
Ändrat födelseår för Kerstin bör betyda att även hon är dotter till Beata Jansdotter.
Kan Nils Håhl d.ä. vara fader till barn f 1768? Javisst, han lever ju 1767, och kanske något längre.
Visserligen c:a 73 år, men sådant har hänt förr.
 
Nils Hård dy kan definitivt inte vara far till de två yngsta av Beata Jansdotters barn, och då knappast till det äldsta heller.
 
(Meddelandet ändrat av Per Sundin 2013-09-04 22:08)

2013-09-04, 22:34
Svar #17

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Och Constantinus:
Jag frågade Jan även om detta, men han kunde inte hitta något. Det märkliga är namnet på Helenas äldsta son: Simon Petrus.
Namnet på hennes äldsta dotter bör vara farmoderns, eftersom Petter Näsman är som till  Hans Hansson Näsman ohh Kerstin Persdr. Helenas mor bör då heta Helena, och Margaretas mor Margareta, alltså är Helena och Margreta Åberg halvsystrar eller kusiner. Skulle Helena Åberg vara dotter till ett par Per/ Helena i Gävle finns några att välja på, i Nätra ingen. Inget par Simon/ Helena finns i vare sig Nätra eller Gävle.

2013-09-05, 00:36
Svar #18

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Tack Per för allt jobb du lagt ner. Jag hade slutat att hoppas på att få mer hjälp och trodde mina spekulationer inte var värda att besvara.
 
Har bara svårt att tyda Mantalslängderna;
 
Vad står H och +H för?
Vad menas med Avsk?
 
 
Är verkligen svårt att komma fram till rätt person när man sitter med Nätraboken;
 
Ett annat exempel som jag fastnat på är vem Olov Persson Sehls (Norrtjärn 3:1 född 1759) far är;
 
Fadern skulle ha varit ordinarie båtsman av 1:a roten men här finns två kandidater att välja mellan;
 
Per Jöransson Brottom (1729-59)
Per Olsson Brottom (1730-1804)
 
Per Jöransson dog samma år som Olof föddes; då kanske han är mindre trolig? Eller...
 
Med vänlig hälsning
 
Leif

2013-09-05, 06:23
Svar #19

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
H = hustru (dvs. båtsmannen var själva befriad från mantalsskatt, men skatt skulle betalas för hustrun).
En avskedad (= Avsk) båtsman var inte skattebefriad förutsatt att han var under 63 år.  Därför fick Nils Håhl d.ä. betala skatt 1754-56, men sedan slapp han skatt för sig själv, inte av åldersskäl, utan därför att han hade inga pengar att betala med. Märkligt att hustrun fanns kvar i mantalslängden ytterligare några år, men det kanske berodde på att enbart mannen tiggde, troligen för gammal för att göra någon nytta hemma.
Jans förkortningar är hans egna som han trodde skulle vara lätta att förstå. I mantalslängden i mitten på 1700-talet står det h:u och afsk..
Nej, det är faktiskt Per Jöransson Brottom som är far till Olof Persson Sehl. Per Olsson Brottom har också en son Olof som du hittar som torpare i hembyn Orrvik.

2013-09-05, 07:57
Svar #20

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1812
  • Senast inloggad: 2021-09-19, 00:15
    • Visa profil
Per: Samuel Strandberg i Luleå hade varit gift en gång tidigare med Helena Ahlman. Samuels och Helena Åbergs första gemensamma barn Helena kan således vara döpt efter både faderns förra hustru samt modern. Andra halvan i namnet Simon Petrus kanske härrör från moderns tidigare man Petter Näsman. Varifrån sonen Johan fått sitt namn vet jag inte. Makarna Dahlstedts barn kan gärna vara uppkallade efter själva föräldrarna.
 
Gävles vigselbok 1771 anger Helena Åberg som född i staden och 26 år gammal (CI:6 sida 21:45). Luleås hushörhörslängd har henne som född 1742 i Nätra (AI:3 sida 372). Uppgifterna i någon av böckerna är helt enkelt felaktiga. Eller skall man nu tolka det som att Helena inte är född i Nätra, utan bara flyttade därifrån till Luleå. Samma sak gäller för Margareta Åberg (sida 182). Finns lämpliga föräldrapar måhända i Gävle, kanske med en Johan som faderskandidat...?

2013-09-05, 21:50
Svar #21

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, det säkert så att Helena f 1780 fått namn efter Helena Åbergs företrädares i äktenskapet. Det var ju kutym att göra så. Namnet Johan tror jag är en form av Jöns. Dopnamnet kan ju då bli Joan, och det kan vara svårt att uppfatta h:et. I så fall blir Simon viktigt. Och modern bör heta Margareta (Om inte det för Jakob Dahlstedt finns någon tidigare hustru som spökar?).
Det finns ett antal Simon i det första namn registret i Släkter och gårdar i Nätra men den siste av dem är född 1600. Jag leker också med tanken att de är födda av Gävleborgare i Nätra, men vad jag förstår finns ingen Simon där heller.

2013-09-05, 23:35
Svar #22

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Hej Per
 
Jag blev intresserad av mina anfäder för ung 25 år sedan då en numera avliden farbror gav mig sina släktforskningsresultat. Han hade hjälp av en släktforskare (professionell?). Nu när jag fått tag i Nätraboken tänkte jag komplettera hans uppgifter.
 
Men jag har stött på problem då jag jämför min farbrors papper och det som står i boken;
 
Gäller Samuel Petter Gerdin (1827-1901), Skule !:3
 
Enligt min farbrors papper är fadern;
Samuel Peter Gerdin, f 14/2 1802 Norum, död 15/11 1827
modern;
Anna Brita Hansdotter f 1798 i Skrike, död 14/6 1831 i Böle
(de skulle ha fått ytterligare en son; Hans f 13/12 1824 i Norum
 
farfadern skulle vara;
Hans Gerdin, hemmansbrukare och nämdeman (1762-1838)
farmodern;
Carina Pehrsdotter (1767-1839, Norum)
(även här ytterligare en son, Hans född 1830 i Norum)
 
Jämför man med Norum 1:3 så finns det gott om Gerdin men inget stämmer.
 
Med vänlig hälsning
 
Leif

2013-09-19, 04:00
Svar #23

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Vill bara komplettera mina uppgifter ovan (5 sept)
 
Tror jag har löst problemet jag beskrev ovan.
Samuel Petter Gerdins far står inte omnämnd någonstans i Nätraboken. Däremot står hans yngre bror Hans som hemmansbrukare i Norum 1:3 1834-39. Deras far hade fått felaktigt födelsedatum i mina papper verkar det som. Han är född 1767 och inte 1762 och brukade Norum 1:3 1808-33.
 
Däremot finns Samuel Petters mor Anna Brita Hansdotter med i boken. Hon tog över halva Bölen 1:2 efter sin fars (Hans Ersson) bortgång 1830. Då hade Samuel Peter redan avlidit (1827).
Anledningen till att jag inte hittar Samuel Peter Gradin (1802-27) är alltså att han troligen blev kvar på fadersgården i Norum även som gift.
 
Mvh

2013-09-19, 15:47
Svar #24

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Din fråga från 5 september hade iag inte alls sett. Ja, det är riktigt att Samuel Petter Gerdin (1802-27) saknas i boken. Och orsaken är att han är bara bondson och sådana har inte getts plats i boken.

2013-09-19, 17:19
Svar #25

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Hej Per
 
Kul att du är med igen eftersom jag har en följdfråga om Samuel Peters fru; Anna Brita Hansdotter,
 
Hennes farmor Kerstin Jansdotter (1726-1802) bodde på Skrike 3:1 och skulle komma från Västansjö 4:1.
Kan då hennes föräldrar vara Johan Johansson (1704-69) och Anna Eriksdotter (1702-72) eller drar jag för långtgående slutsatser?
Borde hon inte då hetat Kerstin Johansdotter?
Verkar ju som om Johan Johansson lämnade över Västansjö 4:1 till en dotter; Brita Johansdotter och hon hette ju verkligen Johansdotter.
 
Med vänlig hälsning
Leif

2013-09-20, 06:02
Svar #26

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, Jansdr och Johansdr är samma namn. Jag har bara de döttrarna till Johan Johansson ohh.

2013-09-25, 08:28
Svar #27

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Hej igen
 
Nu söker jag föräldrarna till Greta Cajsa Persdotter, född 1825 i Skule 1:3.
Enligt Nätraboken ska dom vara från ett torp i Skule. Här hittar jag Per Persson Nordqvist (1806-44) och Cajsa Lisa Johansdotter (1808-89).
Men om man jämför dem med uppgifter från databasen Kråken.se (norra Ångermanlands och Västerbottens socknar)så hittar jag inte Greta Cajsa som barn till dem, däremot några andra barn.
I Kråken heter föräldrarna Per Nordqvist och Katarina Elisabet Johansdotter och allt stämmer med födelsetal och ort (Bäck). Till och med far och morföräldrarna till Greta stämmer överens, alla från Själevad.
 
MVH
 
Leif

2013-09-29, 01:13
Svar #28

Utloggad Leif Nätterlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:27
    • Visa profil
Försökt tänka till om mitt inlägg ovan.
Stämmer bättre om Per Jonsson (f 1787, Torp Skule) är far till Greta Cajsa Persdotter (f 1825 Skule 1:3) i st f Per Persson Nordqvist. Greta finns inte med som barn till sistnämnda i Kråken för det första. Dessutom stämmer året för vigseln bättre på Per Jonsson; 1824, året före Greta föddes.

2013-09-29, 09:07
Svar #29

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6371
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 08:54
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Men hon finns i Nätra fb 1825 6/11. Dotter t tp Pehr Göransson ohh Greta Hansdr i Skule.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna