NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 mars, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 mars, 2016
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2016-03-04, 21:01
Jag härstammar från Röslöv/Sjörup -släkten, Bengt pålsson.
Det finns möjligtvis en syster till till Röslövarna; Bengta som ska vara gift med Nils Svensson, bördig från Ignaberga no 3 men bosatt i Nösdala 1, Brönnestad.
 
Sven Mattisson i Nävlinge var gift innan Kirstina pålsdotter, kan det inte vara möjligt att det är hans hustru i första äktenskapet som var släkt med Pål Håkansson-släkten?
 
För att göra det ännu krångligare och mer karuselliknande: Bengt pålssons dotter Kierstina Bengtsdotter, född i Sjörup i Häglinge gifter sig med Lars Sandell som ska vara född ca 1754 i Sandby. Enligt olika källor, dock ej svart på vitt fastslaget men det lutar ditåt, ska Lars vara son till Ola Jönsson och Hanna Persdotter i Sandby no 10. lars är i så fall bror med Kjersti Olasdotter som gifter sig med Nils månsson i Sandby 1 och vars morfar ska vara Pål Håkansson.
Nils Månssons och Kjersti Olasdotter´s sondotter Hanna gifter sig med Bengt Larssson Sandell f i Sjörup, Häglinge och måste vara i så fall kusinbarn till sin egen man.
 
Kanske det är ännu längre tillbaka i Röslöv-släkten som det hänger ihop med N Sandby igen.  
Mårten, Bengt,Kierstina (f ca 1702), Bengta ´s föräldrar är ju Pål Mårtensson och Karina/Karna Bengtsdotter. Påls far hette möjligen Mårten Nilsson och bodde i Röslöv.  
Enligt Ivar John.V Göinge härad domsaga II, sid 322, ska man då utmätninge gjordes hos mårten pålsson ha räknat med änkan Karna Bengtsdotters del och sonen Bengts del. Det måste ju betyda att pål Mårtensson dött innan och att Mårten tagit över gården. mårten bör i så fall vara ett av de äldre barnen. Och jag har hittat väldigt unga brudar ibland i början på 1700-talet i andra socknar, så det kan ju stämma att de gift sig i början på 1720-talet.
 
Ja, det är rörigt utav dess like och än värre när det fattas kyrkböcker. Det enda jag kan tänka mig, vad gällande Röslövs-släkten är om man tittar på domböckerna. Har hittat minst tre olika processer där Pål mårtenssons hustru har varit indragen. Hon verkar ha varit ett riktigt rivjärn med vass och elak tunga och möjligtvis lite klåfingrig också. Men jag får lusläsa lite noggrannare näst gång jag är på arkivet.
 
(Meddelandet ändrat av polara 2016-03-04 21:04)