NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-29
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-10-24, 12:16
Hej Ingegärd!
 
En utveckling av vad jag menade ovan. Glömde precisera tiden då Tjurkö ödegård börjar kallas just ödegården! Att gården var bärkraftig 1807 har inget med vad som nämns om den 150 år tidigare.  
Namnet Ödegården uppkom tidigast på mitten av 1600-talet, ty några belägg dessförinnan har åtminstone inte jag hittat varken i Sunnerbo dombok eller i jordeböcker + mantalslängder. Om man ser på denna gårds bärkraft i mitten av 1600-talet så står det noterat öde för den i mantalslängderna 1651-1653 och även i 1657-1687. Jag har av detta dragit slutsatsen att folket i byn efter detta började kalla gården för ödegården, pga att den blev skattereducerad under 35 års tid (en lång period om man tänker efter!). Gården har sedermera blivit bärkraftig på nytt men själva gårdstillnamnet Ödegården har levat kvar i folkmun.    
Jag ställer mig skeptisk till att det skulle röra sig om en av kungens s.k. öd-gårdar under medeltiden (dvs Uppsala öd som jag misstänker ni tänker på?). Gården har varit frälseägd och inte tillhört kungen.  Att Tjurkö norregård och ödegård tillhört gården Ryd undrar jag vart det kommer ifrån? Tjurkö ödegård kom på 1800-talet att bli friköpt ifrån Elmtaryd säteri av en ägare till Ryd (kronofogden Ahlmark) - är det detta som spökar?
Ryd var visserligen en tid säteri, men inga av gårdarna i Tjurkö by var under 1600-talet landbohemman under detta. Vad jag fått fram så var frälsegårdarna i Tjurkö landbohemman under Elmtaryd säteri (möllaregården i Tjurkö var en tid landbohemman under säteriet Lindhult i Pjätteryd sn). Om dessa ägarförhållanden se: Joh. Ax. Almqvists Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden del 4:3, s  1375,1466-1467 och 1678.
   
frändligen Niclas R.