NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-26
Skrivet av: Lotte Jensen skrivet 2005-06-23, 10:46
Hej Anders!
 
Den enda Lars vid den tiden i Visby är vår Lars. Han var född 1794 23/11. Han får barn i Skåne där det är fler Schartov som är faddrar. Dessa vet vi inte vilka de är än.
 
Vi har funnit att vår Christian Wilhelms far (alltså Lars farfar) var gift med en Benedicta Castberg. De gifte sig 1769 i Villie strax utenför Ystad. Det skulle även stämma med att vår Christian Wilhelm var född 1772 i Ystad. I Ystad har vi letat men inte funnit och nu letar vi efter födelselängder i Villieområdet.
 
Att Lars kommer till Skåne som pojke kan stämma med att hans far hamnade i fängelse och sedan rymde samt att modern levde i misär och fängslades för horeri.  
 
Vi vet inte hos vem Lars hamnade. Det hade kanske varit mer naturligt att han kom till sin farfar som då levde i Simrishamn. Han ska, enligt en bouppteckning efter farfar, ha haft en farbror som hette Lars Peter. Kanske var det hos honom han bodde? Lars nämns inte i bouppteckningen men hans far gör det som sjöman.
 
Ja, vi har tittat på den kända prästsläkten Schartau och även funnit en kandidat som far till vår Christian Wilhelm Schartau. Den Fadern skulle då vara Christian Schartau född 1731. Den Christian gifte sig med en Anna Maria Jonsson (tror jag hon hette). Han var guldsmed i Malmö men verkade ha försvunnit av någon anledning. Om han är samme man som vår farfar till Lars vet vi ännu inte.
 
Vi har bestämt att vi ska följa farfar-spåret bakåt för att se vart vår Christian Wilhelm föds och då kanske finna deras ursprung. Dessutom är vi lite nyfikna på hur/varför han hamnade på just Gotland.
 
Det är tack vare Yvonne som vi kom in på detta spåret men efter lite forskande fann vi dessvärre att hon var ättling till en av Kerstin Persdotters barn födda utom äktenskap.
 
Christian Wilhelm var min mf ff ff och var den person vi först sökte nedåt på för nära 30 år sen. Därför känns det extra kul att vi nu fått upp ett nytt spår!
 
Jag har även noterat att det finns präster som hette Schartov. Är de släkt med Schartau?
 
mvh Lotte