NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-20
Skrivet av: Jan Myhrvold skrivet 2003-12-30, 10:58
Hei Kristina!
 
Dine resonnementer virker sunne, og det er vel liten tvil om at Jöns Eskilsson og Dordi Eriksdotter var Torbjörn Jönssons foreldre! Jeg er mer i tvil om at Torbjörns slektsnavn var Mehtoinen. Han er aldri nevnt med noen variant av Mehtoinennavnet i samtidige kilder, men Mehtoinen ble brukt av noen av hans etterkommere i 1821 da Gottlund besøkte Gräsmark. Det interessante er at slektsnavnet sannsynligvis kom inn via sønnesønnen Torbjörn Erikssons hustru, Malin Jakobsdotter, som ser ut til å ha tilhørt denne slekta. 
 
Jeg har trukket min, midlertidige, konklusjon etter en kombinering av de opplysninger som Gottlund fikk i 1821 om at Kymmen skulle være tatt opp av en Mehtoinen med en analyse av personer kalt Mehtoinen i Gräsmark 1821. Alle disse som var født i Gräsmark kan føres tilbake til Jakob Andersson i Kymmen enten via Malin Jakobsdotter eller agnatisk.  Som du sikkert kjenner til, hendte det at finnene valgte sin mors slektsnavn.
 
Det som blir interessant videre er å sjekke om det fins andre etterkommere etter Jöns Eskilsson og se om de befinner seg i området som Gottlund besøkte og hvor han intervjuet og skrev ned slektsnavn. Jeg vil til slutt takke deg for informasjonen i ditt innlegg og håper du kan ta kontakt med meg direkte hvis du skulle finne mer. Jeg lover å informere deg hvis jeg finner noe!
 
Vennlig hilsen Jan