NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2006-10-09, 16:25
Jag har läst igenom insändarna som man länkar till via Rötters framsida. Och det som slår mig mest är att de som är emot datorns påverkan på släktforskningen låter precis som de som varnade för att folk skulle tuppa av och dö när de åkte med i de första tågen, ni vet Novelty och Rocket för 200 år sedan.
Jag tror på människans förmåga att lära sig göra rätt. Jag tror att bara man blir tillräckligt intresserad av ett ämne, så ser man till att det blir bra, det man gör. Man fuskar inte om man blir allvarligt intresserad av saker!
Vilka är det då som fuskar? Jo, de som vill visa upp en fasad som ska föreställa något som den inte är. De som vill imponera på andra.
I dessa människors hjärnor finns det inga gränser för hur långt man kan gå för att imponera. Det finns ingenting som hindrar personer med sådana syften att presentera imponerande uppsatser med tusentals noter och tjocka listor med källhänvisningar. Beteendet är vanligt hos studerande, som kopierar andras uppsatser och artiklar, och lämnar in dem som sina egna.
Jag har personlig erfarenhet av detta. Jag får mycket ofta e-post av ungdomar som vill att jag ska hjälpa dem med snabba uppgifter (om Argentina) till deras nära förestående skolprov. En del är så fräcka att de till och med vill att jag ska skriva deras uppsats!! Jag har till och med upptäckt mina egna artiklar i listor som lagts ut som exempel på uppsatser man kan lämna in på gymnasie- och högskolenivå!
Fusket är oerhört utbrett.
Men sådan ser världen ut, och vi må vara glada för att de flesta av oss släktforskare inte är så unga längre. För det verkar som att den yngre generationen har lättare att ta till desperata metoder för att nå fram till sina förväntade resultat.