NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01
Skrivet av: Martin Gunnarsson Kulldorff skrivet 2001-06-28, 23:03
Svenborg Niklasdotter
 
En person vars ursprung jag har svårt att spåra är Svenborg Niklasdotter (c1656-1732) i Torslehult, Visseltofta sn. En teori, beskriven härnedan, är att hon var född i Humlesjö, Röke sn, och uppvuxen i Aggarp, Hörja sn. Dessa är nya socknar för mig, och det vore behjälpligt om någon kunnig Röke- eller Hörjaforskare har ytterliggare information som antingen styrker eller motbevisar teorin. Vore också tacksam för generella synpunkter och omdömmen.
 
Torslehult, Visseltofta: Svenborg Niklasdotter var gift med Tue Eskilsson (c1655-1724). De hade barnen Elna 1684, Kristen 1687, Nilla 1689, Estrid 1692, Nils 1695 och Nils 1696. Enligt dödsnotisen 1732 var Svenborg 76 år gammal när hon dog, och alltså född c1656. Varken hennes födelse eller vigsel finns i Visseltofta kyrkobok 1650-84. I Visseltofta sn nämns endast en Niklas i jorde- och kyrkobökerna på 1650/60-talen, nämligen Niklas Jonsson i Mjöbygge (fc1617 i Svanshals, Osby, d1689 i Gyllmyra, Osby). Enligt dödsnotisen hade han fyra barn som fortfarande levde. Dessa är dock alla kända och ingen hette Svenborg. Det är alltså troligt att Svenborg flyttat in från en annan socken. Niklas är ett förhållandevis vanligt namn i Loshult och Osby, men hon var ej född eller vigd där.  
 
Med ett undatag är alla faddrar till Svenborgs barn från Visseltofta socken. Undantaget är Mårten Troedsson i Aggarp no2, Hörja sn, som är fadder till sonen Kristen 1687. Denne Mårten vigs 1684 i Visseltofta med Kirstina Tuesdotter från Torslehult (född 1669 i Ablehult, Visseltofta sn). År 1698 flyttar även Kirstinas syster Pernilla Tuesdotter (född 1678 i Torslehult) till Aggarp, som ogift. Trots det långa avståndet mellan Torslehult och Aggarp, fanns det alltså kontakter mellan byarna.
 
Humlesjö, Röke: En Svenborg Niklasdotter föds 1661 i Humlesjö, Röke sn, som dotter till Niklas Månsson och Elna Eskilsdotter. Moderns namn nämns ej i födelsenotisen, men förnamnet framgår av fadderuppgifter och efternamnet av sonen Nils Niklasssons (fc1645, d1711 i Humlesjö) vigselnotis i Röke 1701 (andra vigseln). Övriga kända barn till Niklas och Elna är: Boel, NN 1649-49, Lucie 1650, Mogens 1653-54, Mogens 1655 och Johanna 1658,  
 
Niklas Månsson dör 1664, och sonen Nils tar över gården. Dottern Boel har redan gift sig 1660 med Gunnar Pedersson och flyttat till Hognarp, Åkarp sn. Elna bor enligt en faddersuppgift kvar i Humlesjö  1665, men därefter har jag inte hittat något omnämnande av henne eller övriga barn som faddrar, vigda eller döda i Röke socken.
 
Aggarp, Hörja: I jordeboken 1671 nämns en Elna Eskilsdotter i Aggarp, Hörja sn (kronogården). Vid jämförelse med tidigare jordeböcker/mantalslängder synes hon ha tagit över gården efter Påvel Mogensson. En Påvel Mogensson i Aggarp är 1668 fadder till Nils Niklassons son Niklas i Humlesjö.  
 
En Måns Niklasson nämns i Aggarp 1677 (trohetsförsäkran) och bor på Aggarp #2 enligt mantalslängderna 1681,84,88,98 och 1700. Måns brukar Aggarp #2 tillsammans med den ovan nämnde Mårten Troedsson.  
 
Teori: En tänkbar förklaring till att Elna Eskilsdotter ej hittats i Röke dödbok är att hon gift om sig med Påvel Mogensson i Aggarp, dit hon då flyttar tillsammans med sonen Måns och döttrarna Lucie, Johanna och  Svenborg. Påvel blir därvid inbjuden som fadder av styvsonen Nils i Humlesjö, när hans son döps 1668.  Som änka tar Elna över gården någon gång 1668-71. Sonen Måns bor kvar i byn, som brukare av Aggarp #2. Svenborg gifter sig c1682/3 med Tue Eskilsson i Torslehult, och vigseln bör då ha skett i Hörja, vilket förklarar varför ingen vigselnotis hittats för Svenborg i Röke sn. Detta leder sedermera till ytterliggare en vigsel mellan byarna, den mellan Mårten Troedsson och Kirstina Tuesdotter år 1684. Någon teori om systrarna Lucie och Johanna Niklasdöttrars vidare öden har jag inte.
 
Mina utforskningar har resulterat i vad jag tycker är en ganska trolig teori, men jag känner mig inte säker. Ett problem är att jag inte har så gott grepp om folket i Hörja och Röke socknar. Finns det exempelvis någon annan Svenborg Niklasdotter som passar in på den född 1661, eller letar någon Hörja/Röke forskare efter var hon tog vägen? Tacksam för hjälp med all tänkbar information, både smått och stort, som rör ovanstående nämnda personer.