NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21
Skrivet av: Martin Bergman skrivet 2005-02-04, 20:06
Med risk för att göra bort mig inför alla dessa historiska giganter som jag följer på avstånd.Jag skulle vilja ställa följande frågor som har mera med modern tid att göra.
Fråga 1: Vilken skillnad är det på Bur? och Bure)(alltså med eller utan accent) med avseende på ätten?
Fråga 2: Birger Bure en av våra främsta sportkrönikörer i modern tid (för Sydsvenska Dagbladet, tror jag), tillhör han ätten?
 
Fråga 3: En släktbok framtagen av Haldo Bur?n, Storhäggsjö i Umeå i februari 1983 beskriver ättlingar till sockenskräddaren och bonden Johan Bur?n från Bodbyn i Burträsk sn. Denne Johan Bur?n har han också sitt ursprung i Bure-ätten? Bl a Henning och Ernst Sjöström har sina anor i denna släkt. I förordet till Haldo Bur?ns forskning kan man bl a läsa följande,
 
Gustav Wasa hade 21 september 1540 utfärdat en förordning om en allmän och beskedlig skattläggning av Västerbotten. Dessförinnan är allt insvept i ett ogenomträngligt töcken. Därtill saknas alla bevisbara uppgifter, eftersom ingen redovisning av folket ute i byarna finns tillgänglig.
Boken upptar alla efterkommande till den man, som föddes i Bodebyen, Buretresk 1753, vilken vid myndig ålder antog släktnamnet Bureen, sedermera Bur?n. Hans ättlingar är nu utspridda över hela landet och i vissa delar även utomlands.
 
För ca 20 år sedan var jag på en släktträff däruppe i Burträsk (eftersom min fru har sitt ursprung i släkten). Vi var ca 2000 personer vid träffen och det var en fantasisk upplevelse.
 
Jag forsätter att ta del av era intressanta beskrivningar, men vill gärna ha ett svar på det som ligger mera i modern tid.
 
Mvh Martin B