NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-12-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-12-20
Skrivet av: Ingela Holmberg skrivet 2008-12-19, 10:15
Aha, där ser man, ständigt dessa Bomans!!
 
Tusen tack Henric, du kom återigen till min hjälp.
 
Familjerna Kierrman och Boman (om det är samma släkt Boman, men det kanske man kan anta) är sammanlänkade på många sätt men många av förbindelselänkarna är oklara.
 
Abraham Kierrmans hustru hette Sara Hedenia men hennes mamma var en Boman; Elisabeth Boman, gästgivardotter från Mosjö socken i Örebro. En av Saras Hedenias mostrar, som hette Maria Boman var gift med gästgivaren i Viby, Anders Boman.  
En - troligen son till Maria & Anders - Anders Boman, som tog över gästgiveriet efter Maria & Anders Boman, var gift med en Margareta Kierrman som troligen var syster till Abraham Kierrman som ju var Sven Schyllbergs svärfar. Hänger du med?
 
Exakt vem Christina Boman kan tänkas vara vet jag inte, jag forskar på familjen Boman men det finns flera släkter i Örebro trakten och exakt om och hur de hänger ihop är oklart. Helt klar är dock att många av dem tillhör samma släkt på ett eller annat sätt. Jag ägnar mig åt att plöja domböcker från tidigt 1700-t i min jakt på den felande länken.  
 
Den enda Christina Boman som jag har anteckningar om som åldersmässigt skulle kunna passa in är en dam som var gift meden gästgivar Anders Wallström om vilken jag inte vet ett dugg. Denna Christina dog i Viby 1813, verkar det sannolikt att hon gift om sig i Viby?
 
I Viby fanns för övrigt en annan Boman släkt utgående från länsmannen Olof Boman som möjligen också är besläktad med ”mina” Bomans.
 
MvH
 
Ingela H