NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2021-06-13, 21:44
Släktlinjen Glad som tydligen kunnat spåras till Lövånger, på 1600-talet? Först tänker jag på föraren Olof Glad född i Hälsingland på 1720-talet [Lövånger kompani 1748: A0028747_00159 ].

Abraham Glad var trumslagare i Lövånger [1763: A0028748_00481 ]
Sen är det sergeant Jonas Glad f. 1747 (och gift med Anna Mar. Djupaedia) som även han tjänstgjorde i Västerbottens regemente [Umeå lands AI/2, bildid: C0034477_00167 ] men som jag inte har någon koll på, vet därför inte om han kan förknippas med Lövånger. Gissar att han var son till Olof, ovan.

Resultatet hittills är en del lösa trådar i jakten på Johan Hanssons far.
Kan man tänka sig att en soldatson med rötter i t ex Jämtland, kunnat ta över ett hemman i Obbola? Eller är ett rimligare antatagande att, Johan var bondson från Västerbotten?

Fru Sturcks bakgrund är ännu en gåta.

Lennart Andersson beskrev i sitt häfte knektarna Per Frank, Obbola och Nils Hansson, Stöcke, utförligare än andra. Dessa båda hade nämligen en gedigen meritlista inom försvaret. Därför tror jag att Hans Eriksson hamnade i antabellen som far till Obbolabonden Johan. Det troliga är ändå att Hans Eriksson Frank, lämnade Obbola, när han bytte ut sig mot brodern Per Frank?