NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-23
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2003-10-22, 10:18
Helena och ni andra,
 
på tre punkter skulle jag vilja kommentera Ditt inlägg här ovan.
 
Du skriver: Och till en annan undran, varför måste det alltid handla om pengar och pratas om indragningar/sparande?  
 
Jo därför att pengar tar slut om det går ut mer än vad som kommer in varje år. Så enkelt är det.
 
Du skriver också: Antingen lever man från början efter den kassa man har, .....
 
I en förening med lång livstid kan man inte vid starten veta hur kassan kommer att se ut om 10, 20 , 30 år, den kan ju faktiskt förändras. Och därmed kan det finnas skäl för antingen utveckling av verksamheten eller indragningar.
 
 
Till sist skriver Du:.... eller så får man finna sig i att göra saker delvis ideellt.  
Var det inte därför vi började en gång för länge sedan med släktforskning, för att vi hade ett intresse?  
Tänkte vi då på att en dag skulle göra detta för att få täckning för ALL vår förlorade arbetsförtjänst?  
 
I detta instämmer jag till fullo! Och ingen på GF tar någonsin ut ersättning för förlorad arbetsförtjänst, traktamenten, utlägg, nedlagd arbetstid (i flera fall har många arbetat minst halvtid i åratal helt ideellt). Många ställer sin privata utrustning till förfogande också detta utan ersättning. Ingen har heller någonsin krävt ersättning, eller ens kommit på tanken. Ingen, utom en.
 
Till er som undrar över GFs ekonmiska status så är den helt öppen för GFs medlemmar. På varje vårmöte lämnas en helt öppen resultat- och balansrapport ut. Av den kan utläsas vad t ex Släkt och Hävd kostat under ett år. Dock måste man veta då man läser rapporterna att kostnaden varierat mycket de senaste tre åren beroende på när/om ett nummer kommit ut i tid eller inte.
 
Vad gäller extern finansiering var det någon som efterfrågade vad vi gjort. Vi har undersökt så gott som alla vägar. Redaktören har dessutom, alltsedan han fick uppdraget som redaktör, haft uppdrag att författa ansökningar till alla de ställen han idag och här anger som presumtiva finansiärer. Till dags dato har ingen sådan ansökan framlagts.
 
Jag finner också diskussionen här så onyanserad, och på många punkter baserad på felaktiga antaganden att den faktiskt inte är till gagn för någon. Allra minst Släkt och Hävd.
 
Hur kommer det sig t ex att ingen, inte en enda, kommenterar Hans Tåhlins inlägg ovan????? Jag tror det är det enda inlägg här i debatten som de övriga debattörerna valt att totalt ignorera. Varför? Är det för att han har en annan åsikt - byggd på inte minst egen erfarenhet?
 
Till sist vill jag bara påminna om Anbytarforums regler:
 
Ordningsregler för Anbytarforum
 
Var alltid artig och vänlig  
När du skriver inlägg ska du alltid uppträda artigt och vänligt. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma i Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och idéer ska du alltid visa hänsyn och respekt.
 
Tankeutbyte, inte agitation. Inlägg ska alltid syfta till utbyte av tankar, idéer och information, och får inte innehålla reklam, uppmaningar eller propaganda.
 
Mvh
Lena A L