NULL Skriv ut sidan - Var dubbelnamnet tilltalsnamn?

Anbytarforum

Titel: Var dubbelnamnet tilltalsnamn?
Skrivet av: Bernt Andersson skrivet 2001-07-28, 18:18
Tack för svaren om dubbel-förnamn. Det är bara trevligt när diskussionen vidgar sig som den om efternamnen. Men när jag ser alla svar tycker jag inte att jag blivit så mycket klokare. Dock något. Den samlade bilden av inläggen skulle kunna vara att det - då som nu - inte är någon större ordning. Allra minst på prostens anteckningar.  
   Kanske var det så att dubbelnamnen som ju var fina, användes just till fint. Vid undertecknande av dokument tex. Vid giftermål och dylikt. Men att man i vardagslag gjorde det enkelt för sig och använde bara det ena namnet, företrädesvis det första. Sedan fanns väl också de varianter - kanske lokala traditioner - där efternamn också var tilltalsnamn. Den sociala ställningen i sammanhanget betydde kanhända en del i sammanhanget. Jag skulle slutligen vilja blåsa liv i min ursprungsfråga igen. Jag vet att min anfader kallades Adolf Fredrik. Likaså att hans hushållerska kallades Anna fast hon hette Anna Sofia. Eftersom jag tänker skriva en liten historik kring dem och de andra människorna i deras by, är jag intresserad av ursprungsfrågeställningen. Kallade grannkvinnorna varandra; Sofia Karolina, Anna Katrina, Albertina Wilhelmina etc? Det låter opraktiskt. Finns det någon som vet något mer bestämt om hur det brukade vara?