NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2010
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2010-11-14, 01:25
Jag tror jag har hittat Maja och hennes föräldrar, Caroline!
 
Du har ju konstaterat att Maja och sonen Anders finns i Vasselhyttan enligt hfl AIa 25, 1806-1815, s 70. Jag poängterar sidan efter den har avgörande betydelse i sammanhanget.
 
För om du tittar i vänster marginal, före hennes namn, ser du siffran 72. Jag funderade på vad det betydde. Om du bläddrar två sidor framåt, hittar du en piga Maja Jansdotter som är född i Ljusnarsberg. Framför henne står siffran - 70! Och under Bortflyttad står Erik Persson. På sidan 70 finns hon alltså under bergsmannen Erik Persson, f. 1784 - son till husbonden och bm där, Per Persson.
 
Nedanför finns Dagk. (= dagkarlen) Jan Jansson och hustrun Stina Larsdotter. Jan är f. 1755, Stina 1758. Kan detta möjligen vara föräldrarna? Ja!
 
För om du bläddrar fram till s. 72 igen, ser du att födelsedateringen för Maja är troligen 1788 - sista siffran lite svår - 16 februari. Och i Ljusnarbergs födelsebok (C 10, 1787-1802, 1788 nr 14) hittar du en Maria - Maja och Maria är varianter av samma förnamn - som är född just 16 februari 1788. Föräldrar: Jan Jansson och Stina Larsdotter i Simmelsjön. BINGO!
 
Så jag tror att Maja har gift sig någon gång efter att Anders föddes, kanske med någon från Vasselhyttan och/eller flyttat till Ljusnarberg? Och har du ingen framgång i det sökandet, har du nu Ljusnarsbergs-grenen att ta tag i. Blev det inte lite ljusare i novembermörkret, så säj?  
 
Lycka till!
 
Vänlig hälsning
Leif