NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2011
Skrivet av: Guje Lindström skrivet 2011-03-10, 01:24
Hej! Jag försöker ta reda på en kvinna som kom från Polen,Maria Magdalena Pietrzak född 11 mars 1913 i polen.Förmodligen kom hon med de vita bussarna 1945. Det fanns minst två barn kvar i polen när hon åkte till Sverige, och hon var gift där. Jag vet inte om hennes man levde men barnen gjorde det. Bouppteckningen säger inget om hennes tidigare liv förutom att det fanns arvingar kvar på okänd ort. Var kan jag söka och är det någon idé?
Enligt hörsägen kan det ha funnits någon form av förläggning i Nässjö och Tranås,men jag har sökt överallt tycker jag och ej funnit något. Är det någon här på forumet som kan ha en aning om detta?
 
Hon bosatte sig i Frinnaryd och gifte sig även där,hon fick barn men barnet lever inte idag. Enligt hörsägen sa Maria P adjö till sina barn när de var bakom ett fönster med galler framför. Senare har en av hennes söner sökt efter henne och funnit henne. Han har varit i Frinnaryd flertalet gånger och hälsat på men ingen har några specifika uppgifter att delge mej. Eftersom en son varit här borde det kanske gå att finna honom via något register men det är en gissning.
Tacksam för tips.
Guje