NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-20
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-08-19, 23:21
Det är ett tjusigt knektnamn från Karl Gustaf-trakterna du bär, Ulf Bjuhr. Jag erinrar mig en person med detta namn (alltså Bjuhr, inte Ulf...) som bodde en tid i Niemis, Hietaniemi sn, under första halvan av 1800-talet.
Jag ser även att några andra har hunnit svara dig före mig, och jag delar väl i stort deras uppfattningar och förslag.
Det är allom känt att många tornedalingar denna tid utvandrade över Norge, så det är ju värt ett försök att söka dem i den digitaliserade norska emigrantdatabasen. Jag har själv funnit många eftersökta personer däri. Den är litet svår att söka i tills man lärt sig systemet.
Ännu 1923 förekom utvandring från dessa trakter över Norge, även om Göteborg väl då var den största Tornedalska hamnen. Dock har jag påträffat en kvinna från finska Övertorneå som faktiskt utvandrar i början av 1880-talet över Göteborg.
Hur är det man säger? - inga regler utan undantag.
Hoppas du erhåller dina förväntade svar.
 
Emigrantforskningen är onekligen spännande och sätter vår fantasi på sin yttersta spets. Betänk vilka våghalsar våra släktingar egentligen var. Jag bedömmer generellt att vår nu levande generation - med väldigt mycket mera allmängiltiga kunskaper, inte minst språkligt - i själva verket är betydligt mera försiktiga och återhållsamma än vad dessa 1800-talare var.
 
Hoppas du grejar det här,
ST