NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-20
Skrivet av: Ulf Bjuhr skrivet 2002-08-18, 18:06
Hej Sture Torikka mfl!
 
Jag har med intresse följt diskussionen om utvandrare till Amerika och undrar om någon kan ge mig tips om min farfars systers färdväg till Amerika. Men först lite bakgrund:
 
Jag bor i Skellefteå men kommer från Myrdalen i Kalix kommun. Min farfars familj härstammar från Karl Gustafs församling, från Lappträsk innan min farfars mor(änka) och farfar flyttade till Myrdalen där hon gifte sig med bonden Olof Öberg.
 
Farfars syster Margareta Sofia Bjur(Bjuhr)utvandrade 22 April 1893 till Minnesota från Nedertorneå där hon arbetade som piga. Hon gifte sig med sin ungdomskärlek Johan Petter Eriksson Fräki f 1862 som hade utvandrat året innan (1892) från Keräsjänkkä, Haavistomaa. Familjen Fräki (Fraki eng.) farmade nära New York Mills ca 25
sv mil norr om Minneapolis och fick inte mindre än 13 barn. Genom gamla brev och rikligt med foton som skickats till min numera avlidna faster Linnea i Kalix samt Internet hittade jag 1996 ättlingarna till Peter och Sofia Fräki. Det är en stor släkt som ju är spridda över hela USA.
 
Sommaren 1998 återknöt min familj banden med släkten Fraki genom en oförglömlig resa till Minnesota och Mellanvästern. Fraki farmstead ägs numera av mina tremänningar Roy och Bob Frakie. Men nu till min fråga: Har någon tips om Sofia Bjur (Fräkis) färdväg från Nedertorneå till Minnesota. Släkten Fraki i USA har ingen uppfattning om detta annat än att man tror att hon först kom till Duluth vid Lake Supirior. Jag har försökt med Emigrantinstitutet men man hittar henne inte i deras databas. Inte heller sökdatabasen Ellis island records ger mig några träffar med hennes stavning och f.ö inte heller Johan Petter Eriksson Fräki. Fanns det vid denna tid andra färdvägar än den vanliga Göteborg-Hull-Liverpool-New York? Har någon nått tips?
 
Hälsningar Ulf Bjuhr