NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2010
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2010-05-06, 00:09
Kyrkoherdarna i Ragunda under 1700-talet gav i högsta grad inspiration till dopnamnen där. Före Christian Buscherus tillträde kan jag alls inte påträffa namnet Christian i pastoratet. I Fors föddes omkring år 1730 åtminstone fyra barn med namnet Christian, varav endast två finns upptagna i födelseboken. De sistnämnda är, förutom Christian Hellman, Christian Nilsson (1728-1781) i Oppåsen. De andra är Christian Edvall (1730-1790) och Christian Olofsson (ca 1732-1777) i Västeråsen. Eftersom ministerialboken under Buscherus tid är synnerligen bristfällig, kan det ha funnits fler namnar.
 
Uppgifterna i matrikeln om studeranden Forslind tyder i högsta grad på att han var från Fors, men att han skulle ha varit identisk med Hellman är mindre troligt. Eftersom han bar faderns tillnamn som vuxen, ser jag ingen anledning till att han haft ett annat vid skolan.
Jag kan tyvärr inte heller hitta något som indikerar anknytning till de övriga tre nämnda Christian. Bland mina Forsbor har jag drygt 160 st. vars tillnamn börjar med Fors-, men inte en enda Forslind.
 
Henrik Forsberg var född 1691 19/4 i Österåsen, Fors. Omnämns redan 1704 som tjänande i Härnösand och finns med i arvskiftet efter fadern 1716.
Därefter återkommer inte namnet Henrik i Fors förrän i mitten av 1800-talet.
Däremot fanns i Forsta och Lockne socken ett hemman där namnen Henrik och Forsberg förekommer bland innehavarna. Bonden Olof Henriksson (Forsberg) där gifte sig 1761 och det är väl inte omöjligt att han var far till Henrik Olofsson ibm (1774-1810).