NULL Skriv ut sidan - Netikett

Anbytarforum

Titel: Netikett
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2005-12-11, 17:28
God ton i Anbytarforums diskussioner!
 
Under rubriken Släkter, introd. adel, Rålamb har jag i all beskedlighet redovisat ett antal bilder hämtade ur en s.k. stambok. Anledningen till att jag visade bilderna var att de innehöll två egenhändiga namnteckningar skrivna av bröderna Lars och Sigfrid Andersson (Rålamb).  
 
På det uppslag i stamboken vari Lars Andersson skrivit sin autograf finns en adlig vapensköld, som efter tips från en vänlig forskarkollega sannolikt kan vara hänförlig till den adliga ätten Måneskiöld af Seglinge, nr 62. Ovan vapnet finns signaturen C: C: Dotter. För egen del har jag inte kunnat tolka detta som något annat en mig veterligt hittills okänd dotter till Carl Bengtsson, far till Johan Carlsson m.fl..
 
Diskussionen var hövlig och givande intill dess Anders Ryberg (Ary) kände sig manad att deltaga.  
 
Han skriver bl.a. följande:
 
Varifrån kommer nu tillnamnet Minnesköld? Cecilia var gift med Johan Karlsson (Månesköld av Seglinge). Han kallade sig aldrig annat än Johan Karlsson själv vad vi vet, alltså bör han få heta så. Vad det gäller vapenskölden är det långtifrån säkert den har samband med Lars Andersson Rålamb.
 
Jag uppfattade svaret som arrogant, föga konstruktivt och tämligen obildat och lämnade följande svar:
 
Bäste Anders, ursäkta felskrivningen! Du borde insett att det var Måneskiöld som avsågs av mig! Läs vad jag skrivit ovan. Din ton är raljant och beskäftig. För egen del skulle jag helst vilja avsluta diksussionen om vi inte har något emot det.  
Vänlig hälsning  
Göran Johansson
 
Därmed var diskussionen över för min del, trots att den möjligen kunde innehålla en del information som kunde vara ägnad att föra forskningen om de berörda släkterna framåt. Det är möjligt att den information som jag försökte förmedla var allmänt känd. Om så vore har ingen större olycka inträffat. Jag ser nu att Anders Ryberg (som väntat utan större finess) delar uppfattningen om att samtalen bör avbrytas.
 
Hela denna procedur är enligt min uppfattning tråkig. Jag vill inte verka mässande i något avseende men nog skulle man önska sig att Anders tog sig en funderare över intentionerna i de regler som gäller för detta forum.