NULL Skriv ut sidan - Netikett

Anbytarforum

Titel: Netikett
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2000-05-09, 22:43
Jag har hittills avhållit mig från att lägga mig för mycket i de olika debatterna vars vågor gått höga på Anbytarforum den sista tiden. Jag insåg för länge sedan det Jörgen nu insett, att det inte är så lätt att övertyga andra - eller att tala till en vägg. Men bortsett från det skulle jag bara vilja påminna oss alla här på forumet om den lilla enkla men ack så fina formuleringen vad gäller netikett, som ligger i anslutning till regelverket för Anbytarforum. Följer man bara detta så borde inga diskussioner behöva innebära problem, illamåenden, känsla av att vilja sluta släktforska (ja det finns de som antytt detta) eller något annat i den stilen.
 
Tro det eller ej men det är faktiskt Håkan, vår redaktör, som författat dessa regler (tror jag i alla fall) och som sagt.... följde vi ALLA bara detta så....
 
Här kommer ett citat När du skriver inlägg ska du uppträda lika artigt som om det vore ett vanligt samtal.
 Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp tolereras inte. Man behöver
 inte hålla med om vissa åsikter eller acceptera idéer eller fakta, men du ska alltid
 visa hänsyn och respekt för personer du diskuterar med. Alla människor tänker inte
 lika, och när vi tänker, så tänker vi bättre tillsammans. Och det är just det som är
 roligt och lärorikt. Kom i håg att meddelanden du läser enbart reflekterar
 skribentens åsikter – och dessa behöver inte delas av redaktören eller Sveriges
 Släktforskarförbund.
 
Det jag finner mest intressant är passusen om respekt, hänsyn, rätt att tycka olika (ja t o m i förhållande till Håkan och förbundet) och egentligen tror jag nog att vi alla tycker så.
 
Vad tycker ni? Skall vi inte ge det en chans i alla fall?!
 
Mvh
Lena A L