NULL Skriv ut sidan - Netikett

Anbytarforum

Titel: Netikett
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2000-04-17, 09:04
Naturligtvis ska man försöka att uttrycka sig så vänligt som möjligt i alla inlägg här på Anbytarforum. Det gäller i synnerhet när man svarar nybörjare inom släktforskningen. Mycket vanligt är att det kommer in frågor med minimal information av typen Någon som forskar på Alström? Antingen struntar man i dessa, eller så påpekar man vänligt att det krävs mer uppgifter.
 
Det fall som Olof Stenum nu tar upp är av en annan karaktär. Jag förstår att det är lätt att dra Stenums slutsatser när man kommer in ett dygn senare och bara ser alla tillrättavisningarna och de ibland lite hårda orden, men till saken hör att det här var ett akutfall. Anbytarforum höll på att svämmas över av ett och samma meddelande postat om och om igen. I det läget ingrep några av sajtens välkändare namn. Barnvakten (som vi nu vet att det var) gick från landskap till landskap och kopierade in samma inlägg. Det gällde att så snabbt som möjligt svara i det landskapet innan han/hon gick vidare. Jag ingrep när jag kunde konstatera att barnvakten missat tidigare tillrättavisningar. Mitt andra brev till barnvakten, som Stenum speciellt ondgör sig över, var i ett landskap där han/hon precis svarat på en alltför kryptisk ironiskt skriven tillrättavisning och talat om att han/hon 1) inte uppfattat att något fel gjorts, 2) klargjorde att han/hon verkligen avsåg att lägga Staglingefterlysningen i alla landskap! I det läget krävdes ett snabbt och bestämt svar omedelbart, vilket jag skrev. Frågan är om det inte var det som till sist fick stopp på floden. Vem vet, om ingen reagerat, kanske vår vän för säkerhets skull också lagt samma inlägg under yrken... Det kanske finns någon Stagling som varit hästjägare? ;-)
 
En annan fråga är vilket som är det största brottet mot netiketten, att snabbt och bestämt påpeka upprepade regelbrott, eller att som Stenum efter ett dygns betänketid formulera ovanstående aktstycke fyllt med bitska och delvis (mot Jörgen) kränkande kommentarer?