NULL Skriv ut sidan - Englund

Anbytarforum

Titel: Englund
Skrivet av: Therese Englund skrivet 2009-10-21, 20:15
Hej!
Det svar jag fick från Uppsala landsarkiv var att Edla Matilda flyttade tillbaka från Vadstena till Englunds i Häggeby 1 dec 1898. (Hon flyttade därifrån till Österåker 20 april 1900 och flyttade tillbaka 1904. Lysning verkar ha gjorts 1903 bok nr 1).Så antingen har hon aldrig flyttat till Appuna 1896 eller så har hon flyttat tillbaka till Vadstena igen. När hon flyttar tillbaka till Häggeby bör hon vara gravid i ca 4 månaden och en spekulation är att hon har bra kontakt med sina fosterföräldrar och att de är ett stöd i graviditeten som inte verkar vara önskad/planerad eftersom sonen lämnas på Allmänna barnbördshuset.
 
Jag ska inom kort skicka en förfrågan till Vadstena landsarkiv för att kartlägga Edlas år där och se om jag får någon ledtråd till vem som är far till sonen Karl Gustaf.
 
Både Edla Matilda och sonen Karl Gustaf finns med i Häggeby församlingsbok hos Englunds. Jag blir förvirrad för vad som gäller för Karl Gustafs födelseort eftersom där verkar finnas många alternativ.
 
För det första finns han med i Häggebys födelse och dopbok.  
 
För det andra står det i dopboken att han är döpt av pastor C Lindholm vi allmänna barnhuset den 13 maj 1899. Men i barnhemsrullan står det dels att han inte intogs på barnhemmet förrän den 3 juni 1899, dvs efter dopet, och dels står det att han är döpt i Häggeby församling.
 
För det tredje finns han alltså med i församlingsboken för Häggeby. I en kolumn står det att han är född i Ulrika Eleonora församling. I en annan kolumn står det att Edla har oäkta sonen i Kungsholms församling (vilket väl då menas barnhuset, eller?).
 
För det fjärde står det i församlingsboken i Häggeby att Karl Gustaf flyttade till Adolf Fredrik från Häggeby 12.6.1899.
 
Det verkar alltså finnas många församlingar som på förslag var Karl Gustaf föddes/döptes/befann sig den första tiden i livet. Kan någon förklara hur det hänger ihop så är jag väldigt tacksam.
 
Den 30 dec 1899 flyttar Karl Gustaf till fosterföräldrarna Kumlin i Kumla.
 
Mvh
Therese