NULL Skriv ut sidan - Madsen (Mattson) Robert *1859 utv fr Sthlm t USA

Anbytarforum

Titel: Madsen (Mattson) Robert *1859 utv fr Sthlm t USA
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-05-10, 09:55
Eila!
 
Jag har kikat lite på Robert Henrik Mattson och hans hustru Helena Kristina Norberg. Jag har även noterat dina tidigare förfrågningar avseende densamma så jag vet att du själv är medveten om Robert Henrik Mattsons tid på Långholmen och att han efter avtjänat straff, även dömdes till Förlust av medborgerligt förtroende under 6 års tid och med start 1889-12-03. Under denna tid kunde han inte få en flyttattest. Den 5/6 1896 skrivs han dock ut från Katarina fs (ett halvår efter att han återfått sitt medborgliga förtroende.
 
Varken han eller hustrun finns dock med på cd-skivan Emigranten Populär med avreseorterna Stockholm, Göteborg och Malmö varför det är troligt att de valde en annan utresehamn vilket skulle kunna vara en norsk eller dansk hamn.  
 
Därefter återfinns de mycket riktigt i den amerikanska folkräkningen för 1900 i Eureka i delstaten Utah där Robert Henrik arbetar i en Silvergruva. Av någon anledning verkar de ha återvänt till Sverige 1908 då de båda inflyttar den 18/7 till Katarina fs. Dock är det så att de båda förs till bilagan 1914. Det vill säga, man vet inte vart paret har tagit vägen, de har inte anmält någon flytt och de var därmed obefintliga. Det kunde ta några år innan man fördes till bilagan. Du finner uppgifter om detta om du kikar på de noteringar som finns avseende paret i Rotemansarkivet. De kvarstår som obefintliga t om 1926, vilket är så långt som Rotemansarkivet sträcker sig.  
 
Paret återvände till Amerika och Eureka i Utah och troligen då någon gång mellan augusti 1908 och fram t om utgången av 1909. Inte heller denna gång syns de i Emigranten så jag gissar på att de var hemma i Stockholm på en kort visit. Jag finner de nämligen i Eureka och i 1910 års census;
 
Name:    Robt Mattson
Birthplace:    Sweden
Relationship to Head of Household:    
Residence:    Eureka, Juab, Utah
Marital Status:    Married
Race :    White
Gender:    Male
Immigration Year:    1896
Father's Birthplace:    Sweden
Mother's Birthplace:    Sweden
Family Number:    129
Page Number:    6
 
Hela hushållet;
 
Charles Lind, 44y
Robt Mattson, 51y
Helene Mattson, 46y
 
Som synes kvarstår emigrantåret från census 1900, dvs 1896.
 
Helene