NULL Skriv ut sidan - Glostorp (-1983)

Anbytarforum

Titel: Glostorp (-1983)
Skrivet av: Mikael Theander skrivet 2009-09-09, 08:41
Hej
Jag har en gubben i lådan problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.  
Jag har en släkting, Anders Christensen (senare Theander) som helt plötsligt, som barn, dyker upp i husförhörslängderna med födelseort Glostrup. Detta sker ett antal år efter att han är född. Han finns inte i födelseboken år 1856-11-09 i Glostrup, vilket han borde göra.  
 
Hans mor? Elna Andersdotter född 1825-01-27 gifte om sig. Den första mannen hette Christen Nilsson, född 1826-09-11 i Keglinge och dog 1862-07-30. Det är alltså troligt att tänka sig att Christen och Elna är förälrar till Anders. Men Anders finns som sagt inte i födelseböckerna och i husförhören finner jag honom för första gången på fattighuset (Glostrup husförhörslängd AI:9 sid 52). I denna husförhörslängd finns också en notering på den andra mannen som Elna gifter om sig med, Nils Svensson född 1841-09-23 i Burlöv. Jag tolkar noterinen som mannens oäkta son okänd.  
 
Jag har aldrig hört om en man som har en oäkta son, men kan det vara så att Anders Christensen är son till den andra mannen Nils, men får sitt efternamn efter den första fadern Christen, samt får ett fiktivt födelsedatum och födelseort (1856-11-09 Glostorp) eftersom han är okänd?  
 
Finns det någon av er duktiga släktforskare som kan hjäla en novis att komma vidare? All hjälp uppskattas.  
 
Mvh
Mikael Theander