NULL Skriv ut sidan - Wasa, Holstein m.m Arvingar idag ?

Anbytarforum

Titel: Wasa, Holstein m.m Arvingar idag ?
Skrivet av: Johan Brandt t. Grevnäs skrivet 2004-09-09, 00:26
Hej Carl-Fredrik!
Jag var fullt medveten om, att det brukas konvertera, när en krona erbjuds. Men detta allt hänger samman med hur historien gestaltade sig.
 
Vill påpeka detta med all stringens, eftersom det är haltande med en idealisk bild tagen från en konstitution av en önskad situation och följandet sedan av den historiska utvecklingen, som i verkligheten skett. Nej! Sådant går inte!  
Dessa skall inte blandas ihop. Ovan har jag exemplifierat det med religion. Hade det blivit katolska prinsessor utan år 1809. Antagligen inte! Och hur kan vi överhuvudtaget veta, hur historien skulle ha gestaltat sig utan år 1809? Även alla andra frågor utöver religionsfrågan, som då borde besvaras med deras möjliga gestaltning i den nya situationen utan år 1809 för till en orimlighet.
Tycker själv, att man kan välja en utgångspunkt med vissa grunder, som man anser tillräckliga (inte ens nödvändigtvis de bästa - här menar jag dock ändå inte självklara fall) för att t.ex. stödja en viss hållning i tronpretendentskapsfrågor. Dessa behöver inte vara de mest traditionsenliga i deras förstenade form. I vissa fall blir tradition bara kontraproduktiv. (Jfr. diskussionen om Romanov).
Mvh. Johan