NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-04
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2004-06-18, 11:17
När det gäller uppgifterna om dessa personer i min fars antavla som Rune hänvisar till, bygger de när det gäller de äldre leden i första hand på Einar Hallströms bok om Bodum och på arkivarie Thord Bylunds databas över ångermanlänningar.  
 
Iakttagelsen att Olof Knutsson och Sara Mårtensdotter enligt dessa uppgifter skulle ha varit dubbelkusiner är utan tvekan ett stort memento - rimligen kan det inte ha varit så.  
 
Jag förmodar att felet kan ligga i att Knut Andersson och Mårten Olofsson (eller eventuellt Olof Knutsson) har varit gifta mer än en gång, och att det är styvmödrar som blivit införda som mödrar i antavlorna.
 
Jag har nu uppdaterat min fars antavla här i RÖTTER och tagit bort de uppgifter och personer som eventuellt kan vara felaktiga. Problemet för mig är att dessa forskningar ligger långt tillbaka i tiden, de gjordes i slutet av 1970-talet, och att jag inte har tillgång till alla anteckningar och noteringar som jag då gjorde. Jag har därför tyvärr svårt att göra en mer noggrann bedömning av dessa genealogiska problem. Men det dubbla kusingiftet är nu utmönstrat och en del förklarande kommentarer finns införda i antavlan.
 
Antavlan finns här.