NULL Skriv ut sidan - Wachtmeister

Anbytarforum

Titel: Wachtmeister
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-05-14, 07:21
Tack för den upplysningen Ralf. Personerna stämmer ju också med stamtavlan, jag missade bara fadern. Jag vet inte om jag har några direkta släktband (blodsband)med den del av ätten von Wachtmeister. De gifte sig med andra av min Wachtmeister af Björkö släkt kan jag se på stamtavlan. Jag ska studera detta närmare efter din upplysning. Som jag har förstått det av dem jag har kontakt med, förde kriget och den efterkommande DDR tiden med sig problem för dem och de fick fly ut av DDR med hjälp av andra medlemmar av ätten Wachtmeister. Jag ska inte spekulera i vad det har medfört av lidande etc. Banden mellan min farmors familj och hennes kusiner och kusinbarn blev dock kapade tidigare än kommunismen. Nazitiden hade denna effekt. Om jag minns rätt från min farmors historier var hon sist på besök i Pommern i början av 1930-talet (min far hade som pojke också varit med där vid en del tillfällen), sedan kunde (ville?)hon inte återvända, även om hon talade ofta och med värme om Pommern. Jag försöker rekonstruera dessa historier och släktband, något jag har i åtanke at använda i mitt arbete. Därför är jag djupt tacksam för alla upplysningar om Wachtmeister af Björkö och andra Pommerska och Mecklenburgska släktingar  (Erbrecht, Martini, Perle, von Puttkamer, Degener, Wiegandt, von Zanthier m.fl.) från andra släktingar till dem (och mig)och andra som är intresserade av dessa släkter.Jag har efterhand en del material själv att ge vidare om det skulle vara av intresse. Jag har inte direkta släktband med Otto von Bismarck, men genom Johanna von Puttkamer som var släkt med Erich von Puttkamer, min farmors mosters man (min farmors mor Anna Martini och Agnes Erbrecht/von Puttkamer var fostersystrar, egentligen kusiner som vuxit upp som syskon) var de släkt i släkten. Detta hade en eller annan politisk betydning som skulle vara intressant att undersöka djupare. Dessa släkter inklusive Wachtmeister af Björkö var generellt lojala (en djupt konservativ livshållning men med en social medvetenhet och engagement men de var icke nazister...) med Fürst von Bismarck. Min farmor kallade honom, när hon omnämnde honom, för onkel Otto (och hon var själv politisk liberal!) Hon hade suttit på hans knä som liten, vilket det också fanns ett foto som jag inte vet var det har blivit av. Är det någon som känner djupare till banden mellan den Pommerska lantadeln dit Wachtmeister af Björkö får räknas och den av Wilhelm I, upphöjde fursten?  
M.V.H. Steve