NULL Skriv ut sidan - Wachtmeister

Anbytarforum

Titel: Wachtmeister
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-05-12, 08:25
Axel Erik Karl Wachtmeister af Björkö (eller von Wachtmeister som de kallas i Tyskland) född 1879? Det kan inte vara den samme som Hans Axel Georg född 1879 död 1959, vars son Hans Axel född 1905 död 1989, var en framgångsrik operasångare i Tyskland. Familjen lever vidare i Tyskland. det är egentligen endast två söner till Carl Wilhelm Elof (1816-1869) som gifte sig med Anges Wilhelmina Erbrecht (1823-1880): Gustav Wilhelm Carl Erich Friedrich (1844-1930) och Carl Axel Melcher (1846-1909) som har efterkommare idag med namnet Wachtmeister af Björkö enligt Stamtavla över ätterna Wachtmeister som H Alarik Wachtmeister redigerade och uppdaterade senast 1992. när jag så söker i nästa generation finns ingen Axel Erik Karl Wachtmeister af Björkö det närmaste är ovan nämnde hans Axel Georg som var son till Carl Axel Melcher W. af B. gift med A. W. M. F. Bock von Wülfingen eller en son til Gustav Wilhelm Carl Erik Friedrich W. af  B. og Margarethe Schoeler, Erich Herbert Gustav W. af B.(1880-1953)gift med W.C.E.M. von Podewils den senare grenen är det flesta nu levande medlemmar av ätten Wachtmeister af Björkö en del av bl.a. tidigare nämnda syskon vid Wiveka Wachtmeister rubriken. Därför, Anita, skulle din uppgift vara spännande att kolla, var kommer den ifrån? Dem jag har haft kontkt med i Wachtmeister af Björkö familjen vet mycket lite om sin bakgrund, de känner t.ex. inte till de herrgårdar som bebotts av ätten i Pommern (och Mecklenburg). Jag söker ju ett gutshaus, utanför men nära Stolpmünde (Ustka) i Pommern (Polen) som min farmor uttryckte det möjligen tillhörande Wachtmeisters, där hon också tillbringat sommarlov. jag har dessutom ett foto från detta sta¨lle mycket dåligt skick med flera äldre damer (släktingar?) samt några flickor och en pojke han kallas dock Wilhelm (vanlig namn i ätten!) Jag kommer inte ihåg när foto blev vanliga (jag har dessutom Daguerre (förlåt om jag stavar det fel!)utopier på andra släktingar men detta är ett slitet foto!) kan Wilhelm ha varit brodern till tidigar nämnda bröder Carl Wilhelm Elofs söner som hette (bara) Wilhelm (1849-1870)han dog ju ung och utan barn? Ja, det är ju många frågor. min farmor som var född 1888 hade också en kusin Wilhelm (Wachtmeister) som jag inte kan finna någon som motsvaras av på stamtavlan, märkligt!?