NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2011
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2011-03-13, 21:18
Hej Lilian,
Även om min Kisa-forskning nu är avlägsen i tiden, har jag kvar mitt material. En del av svaret på Din fråga tror jag finns i Kinda härads dombok den 31/1 1728 § 14 (sid 658)
Drängen Olof Bengtsson har låtit instämma Bonden Sven Knutsson i Misterfall, för det Swen Knutsson som är oäkta och utom Börd skall inlöst 1/4-dels Skatterättighet ärvdejord i Misterfall, uti enn annans namn vilken käranden påstår för sig få inlösa, och att Sven Knutsson må bliva pålagd att uppvisa dess avledne morfader Sven Hanssons köpebrev och Fasta.
2:do att Sven Knutsson måtte uppvisa ett riktigt Inventarium så väl efter Farfadern som Mormodern på deras befintel. egendom samt 3:o förorsakade rättegångexpenser.
Vice härads hövdingen välborne Hr Johan Lindzfelt såsom fullmäktig för svaranden, Sven Knutsson, beviste vad den förste punkt angår igenom ett Fastebrev av den 17 september 1688 det kärandens mormoders moder hustru Ingeborg Svensdotter inlöst 4 systerlåtter utom sin egen uti halvna skattehemmanet Misterfall, vilken sedermera gått till skifte emellan 2:ne hennes döttrar Maria och Brita Torbjörnsdöttrar så att de vardera fått sin fjärding, havandes Maria Torbjörnsdotter som varit kärandes modermoder den 17 febr 1709 försålt sin 1/4 - till sin son stadsfiskalen uti Göteborg välbet:de Torbjörn Rosenbäck för 300 dr Kop:mt, vilket köp blivit uppbudet vid 3ne ord. ting   .....
........................................
Torbjörn Rosenbäck i Göteborg gav sedan gården till sin halvbror att bruka och behålla ...
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-03-13 21:30)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-03-13 21:31)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-03-13 21:35)