NULL Skriv ut sidan - Forsström från Nederkalix (handlanden Frans Bernhard i Pajala bl.a.)

Anbytarforum

Titel: Forsström från Nederkalix (handlanden Frans Bernhard i Pajala bl.a.)
Skrivet av: Peter Karlsson (Peterk) skrivet 2003-08-15, 21:10
Tja, jag har mina speciella skäl att ha undrat lite över honom också.. Bl.a. (om jag förstått historien rätt) så knep han den ståtliga handelsgården i Muoniovaara som byggts av min morfars farfars far Fredrik Wilhelm Knobloch (1806-1879) vilken var handlare där före Frans Bruno..
Att den gick ifrån Knoblochs lär ha berott på att de hamnat på obestånd då de upphört att bränna/sälja/servera sprit till kunderna och då inte längre kunde dra in så bra med slantar.. :-) Varför då denna moraliskt goda, men ekonomiskt fördärvliga id?..? - jo, vi får skylla på L?stadianismen som sägs ha drabbat 'min' handelsman. Han var nämligen även vaccinatör och reste runt tillsammans med L?stadius (då kyrkoherde i Pajala) på dennes väckelsemöten då det ändå var så mycket folk samlade - ju fler att sticka nålen i desto bättre. Man kan väl ana att det sällskapet fick in honom på dessa banor som till slut alltså kostade honom gården.. (Men allt detta är förstås en helt annan historia.. :-)
 
Frans påstås i folkräkningen (se nedan) vara född i Pajala 1815, vilket nog knappast är korrekt - för han finns inte i Pajalas dopbok för den tiden.
Enligt uppgifter jag sett var han kanske från Nederkalix; i Nederkalix fanns en hel del Forsström, och att två av hans barn gift sig där talar också för det.. [Haparandabladet 13/10 1979]
 
Hans exakta förnamn varierar också något; du skriver Frans Bruno (vilket åtminstone var namnet på hans son som du kan finna en hel del om i Porträttfynd, se bilderna #11592 och #11596), folkräkningen kallar honom Frans Bernhard och i t.ex boken 'Sällsamheter i Tornedalen' kallas han Benjamin.. Jag är rätt säker på att Frans Bernhard är det korrekta.
I bl.a ovan nämnda bok 'Sällsamheter...' finns för övrigt en del anekdoter om Forsström, Knobloch och den äggsamlande Wolley som satte Muoniovaara på världskartan (åtminstone för 1850-talets ornitologer/äggsamlare.. :-)
 
En rätt fyllig redogörelse om dessa skeenden (under huvudrubriken Sveriges nordligaste herrgård) finns att läsa i Haparandabladet 27/9, 6/10 och 13/10 1979. Den andra artikeln (6/10) fokuserar på just handlaren Forsström - men där finns bl.a. en del uppgifter om påstådda släktskap Forsström-Knobloch (Gustava Matilda är tydligen hans andra hustru) som jag inte riktigt fått ihop..  
Stämmer dessa minst sagt obekräftade uppgifter så är ju inte Gustava Matilda mor till fler än några av yngsta barnen kanske..
 
Här är åtminstone familjen 1870:
 
Pajala församling [1870]
Hemort: Pajala
Län: Norrbotten
Hushåll nr: 283
SVARvolym: 000392  Kort nr: 8
Sida: 34  Rad: 18
Frans Bernhard Forsström f. 1815 Pajala, Handlande
Gustafva Mathilda Holmström f. 1821 Finland
Hilda Sofia f. 1846
Johan Gustaf f. 1850
Jon Paul f. 1854
Oskar Bernhard f. 1856
Hedvig Ingeborg f. 1857 (alla barnen födda i Pajala)
Nils Petter Karsiko f. 1825 Pajala, Nybyggare (okänt samband med familjen; men står direkt efter barnen)
 
-Sonen Frans Bruno f.1845 finns som sagt omnämnd i Porträttfynd - han var utflugen från hemmet före 1870..
Dessutom fanns tydligen en dotter Flora född 1847/1848 som dog redan 1864. [Hap. bladet]
Hustrun Gustava Matilda skall enligt samma källa ha dött 1889.
 
Jag ser nu att alla barnen till Frans omnämns med sina giften och lite livsöden i den ovan nämnda artikeln, så den inehåller en hel del. Jag kan efter en genomläsning av den återkomma med de viktigaste uppgifterna rörande barnen (deras giften och lite annat).
 
Men nog tycker man det borde finnas någon som vet bättre rörande Forsströms härkomst..?