NULL Skriv ut sidan - And

Anbytarforum

Titel: And
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-11-07, 18:14
Bengt och ev. andra intresserade;
 
Jag upptäckte faktiskt efter mitt föregående inlägg att Raneke troligen var källan till uppgiften om Ingevald Filipsson och Nils Filipsson som söner till Filip Ingevaldsson (Örnsparre) och hans till namnet okända hustru (oäkta Folkungaätten) (vilket jag fick bekräftat genom ditt inlägg, Bengt). Jag hade ett inlägg om detta ”på gång” redan igår kväll (innan jag såg ditt och Kajs inlägg), men blev av div. skäl förhindrad att sända inlägget. Detta är en något modifierad variant av detta inlägg:
 
Ranekes källhänvisning [PHT-75 s. 143] ger inte något som helst stöd för ovannämnda identifikation, utan är endast en rättelse till [Gardell] beträffande Ingevald Filipssons dödsår, svilket kompletteras med uppgiften om att han är bror till Nils Filipsson (källan SD 2323 angiven).
 
Efter en närmare källgranskning kan jag inte finna någon omständighet som bevisar eller ens indikerar att så skulle vara fallet (vilket uppenbarligen inte heller ÄSF gör). Det är väl inte ens säkerställt att de tillhör (det världsliga, måste man väl tillägga, eftersom Ingevald var präst) frälset, åtminstone inte högfrälset. Nils Filipsson i Skuttunge, som nämns vid några tillfällen i SD, skulle på sättet han nämns, lika gärna kunna vara lågfrälseman eller bonde, låt vara en välbeställd sådan. Han (och brodern) äger jord i såväl Skuttunge som Ärentuna socknar [SD 2567, SD 3379 m.m.]. Frälsemännen vid denna tid hade vanligen gårdar/egendomar i många socknar (och (Örnsparre)-släkten får ju t.o.m. betecknas som högfrälse, eftersom de beklädde såväl riksråds- som lagmansämben), inte sällan belägna i flera landskap. Beläggen för jordägande och jordtransaktioner förefaller för detta brödrapar vara lite väl torftiga, om de nu verkligen skulle tillhöra sagda högfrälsesläkt.
 
Dessutom förefaller detta vara en familj på rent uppländsk botten. Minsta indicium för jordinnehav i Strängnästrakten (huvudsakligen i Åkers och Selebo härader) och på mälaröarna, något som annars är genomgående för de flesta av Gregers Birgerssons kända ättlingar (och som flera forskare har misstänkt vara arv från Gregers till namnet okända hustru), lyser helt med sin frånvaro. Den enda kopplingen utanför Uppland, som bröderna kan bevisas ha, är en donation till klostret S:a Clara i Stockholm [SD 2567].
 
Skulle man ändå hypotetiskt tänka sig att bröderna är söner till Filip Ingevaldsson, torde detta i så fall vara i ett tidigare gifte än med den högättade dottern till Gregers Birgersson. Men det finns egentligen inget källstöd för en sådan hypotes. Filip Ingevaldsson har inget känt gifte bortsett från det omnämnda*, och ätten (Örnsparre) i sig självt tillhörde redan tidigare högfrälset. Och namnlikheten är av allt att döma en ren slump.
 
För övrigt vet vi genom SD faktiskt en hel del om brödernas närmaste familjekrets, och även dessa uppgifter gör ovanstående/Ranekes identifikation mindre trolig: När Ingevald Filipsson 1338 28/8 upprättar sitt testamente [SD 3379] nämner han flera nära släktingar, vilka får specificerade gåvor. Förutom brodern Nils nämns systrarna Katarina och Ingeborg (som f.ö. förefaller ha sonen Erik). Dessutom tolkarjag texten som att han även nämner bror- eller systersönerna (nepoti) Lars, Thomas, Magnus och Björn, samt bror- eller systerdottern Margareta (”nepti mee), som mycket väl skulle kunna vara identisk med Nils Filipssons 1326 nämnda dotter M [SD 2567] (hennes hela namn dock inte utskrivet). Prästmännen Lars i Byrium och Lars i Åkerby förefaller av skrivningen (nepoti mei) också kunna vara bror-eller systersöner.
 
Men märk väl: Någon syster Margareta nämns alltså inte, och inte heller några systersöner Sigge eller Ragvald, vilka man tycker borde ha nämnts, om nu deras mor Margareta var avliden före den arvlåtande brodern. Det finns m.a.o. inte en enda person ur den för oss kända och belagda släktkretsen omkring Örnsparrarna, Håkan Tunassons ätt eller oäkta Folkungaätten nämnd i testamentet, vilka sammanlagda omständigheter ju åtminstone inte talar för den identifiktion av bröderna som Raneke gör.
 
*Dock är källäget sådant att vi vet mycket lite om den saken.