NULL Skriv ut sidan - Lerbäck socken: Per Karlsson, född i februari 1849

Anbytarforum

Titel: Lerbäck socken: Per Karlsson, född i februari 1849
Skrivet av: Ingrid och Olof Bergström skrivet 2000-02-13, 12:28
Eftersom jag börjat intressera mig för Anna Sofia Karlsdotter, fortsätter jag litet till. I första hfl står hon som Maja Sofia, i nästa är det struket och ändrat till Anna, det är nog felskrivning för att modern hette Maja. Familjen flyttar 1834 till Skirtorpet, Trehörning, och det ser inte ut som om de har egen gård, fadern är statkarl. 1855 blir fadern torpare vid Lilla Blockfärd(?), men då är Anna Sofia redan gift. Hon  flyttar hemifrån redan 1835. Även hennes två år yngre bror flyttar vid 16 års ålder. Anna Sofia flyttar först till grannsocknen Godegård, Stenmoen. 1836 flyttar hon tillbaka till Lerbäck, Södra Dalskogen. 1837 flyttar hon till Trehörning, är piga hos en brukare Kellberg, 1838 till Toltorp, 1840 till Bengtsfors, 1842 åter till Kellberg i Trehörning, 1843 till Toltorp igen, 1846 till Kjellstorp, 1847 till Getabo. Där bor hon kvar även efter Pers födelse, och Karl Gustav, som hon gifter sig med, kommer dit som dräng 1851. 1852 gifter de sig och flyttar till Berg. Även efter giftermålet är Per skriven som hennes oäkta son, och måste alltså ha en annan far. Föräldrarna hade 1849 flyttat till Masugnsstugan, Trehörning, och fadern har nu också namnet Frisk. Sedan blir han som sagt torpare.
För övrigt har jag hittat en drunkningsolycka i Hammar, där Zinkgruvan ligger (Helen hade hört, att olyckan hade hänt där.) Fyra män drunknade samma dag i november 1847. Det är ju för tidigt för att ha något med Pers far att göra, men olika gamla historier kan så småningom blivit hopblandade.