NULL Skriv ut sidan - Disbyt på Internet

Anbytarforum

Titel: Disbyt på Internet
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2010-10-12, 14:47
Ursäkta, glömde två saker!
 
Att gäster inte kan se detta är inte bra för källangivelserna, men har att göra med PUL och kanske även ett intresse från DIS av att man ska bli medlem för att få mer information. Konsekvensen blir då förstås att den enda källa en gäst kan ange är medlemsnumret enligt ovan, vilket då bara går att få fram för oss som är medlemmar i DIS och därmed inte kan vara säkert för den vidare spridningen av uppgifterna.
 
Jag vet inte hur stor del av släktforskarna som forskar på Sverige som är med i DIS, men nog är det väl väldigt många? De flesta?
 
Att du valt att inte vara med Niclas förstår jag och respekterar emot denna bakgrund, men jag ser det ändå som en stor förlust för släktforskar-Sverige att du och andra som har en så stor gedigen och högkvalificerad släktforskning inte är med i DIS och då särskilt DISBYT. De fel som uppkommer när det gäller relationer i släktforskning syns ju tydligt när man söker i DISBYT och blir då möjliga att rätta till på ett snabbare och enklare sätt än om man uppgifterna aldrig jämförs, vare sig på nätet eller utanför. I sistnämnda fallet kan ju uppgifter spridas utan sökbarhet och utan möjlighet att snabbt nå dem som sitter på dessa uppgifter för en diskussion och om nödvändigt rättelser i den ena eller andras släktforskning.