NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-05
Skrivet av: Anders Karlsson skrivet 2010-01-02, 13:22
Jag tror att du delvis övertolkat det jag skrivit. Jag menar inte att uppgifterna är korrekta, men att det borde vara möjligt att få fram ungefär när Lisa Nyman kan ha fötts, genom att exempelvis hitta ett vigseldatum, datum när eventuella barn föddes, och så vidare. Det borde alltså gå att utreda om hon var cirka 80, 90 eller 100 år vid sin död.
 
Att folk blev 70-80 år eller rent av 90 år gamla var inte direkt ovanligt på 1700-talet. Sannolikt blev en del människor 100 år också. Här finns några exempel på personer som blivit mer än 100 år långt tillbaka i tiden:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oldest_people_by_year_of_birth
 
Läste någonstans att norrmannen Eilif Philipsen (1682-1785) ofta ses som den tidigaste personen som säkert överlevt sin 100-årsdag. Men sannolikt fanns det 100-åringar redan för flera tusen år sedan.
 
Sedan tycker jag det är viktigt att komma ihåg att uppgifter kan vara korrekta. Lika lite som vi vet att 1684 är rätt födelseår, vet vi att det är fel födelseår. Trots allt finns en viss sannolikhet att födelseåret är korrekt.
 
Jag uppfattar också att man ofta underskattar kunskapsnivån hos människor i äldre tider. Det är inte länge sedan många trodde att allmogen var analfabeter innan folkskolan infördes 1842. Nu vet vi att läskunnigheten var mycket spridd redan på 1600-talet. Likadant är det med årtal. Jag såg exempelvis en bild på ett föremål som var daterat 1497. Redan då (och förmodligen mycket tidigare) måste alltså folk ha vetat vilket år det var. Detta innebär absolut inte att jag tror att åldersuppgifter alltid, eller ens ofta, är korrekta. Det hände säkert ofta att man blandade ihop personer (exempelvis föräldrar och barn) eller att man hittade på en hög ålder.