NULL Skriv ut sidan - Segerstad under medeltiden

Anbytarforum

Titel: Segerstad under medeltiden
Skrivet av: Ttorleif Ericson skrivet 2003-06-11, 23:21
Hej Kaj,
Just återkommen efter en längre resa finner jag ditt svar. Mina kommentarer var lite dumma, då jag förleddes av att Håkan Bårdssons enda kända hustru Ingrid är så nära släkt med Mats Gustavsson på hans fars sida (DS 3520, DS 3597). Naturligtvis har Brask rätt att Mats Gustavsson är minst lika nära, och säkerligen klart närmare, släkt med Kristina Håkansdotter genom Mats Gustavssons okända mor ; det är ju  klart grundat på ett domslut som Östensson visat (PHT-75, s.70 ff) och han ger ju referensen till det brev som jag citeradeså illa. Jag ser fram mot din analys, som ju kan ha varianter.  Allt faller logiskt på plats. Det blir intressant att se om du anser att Brasks 'släktkompendium' är helt rätt med en klantig presentation eller eventuellt om den tryckta versionen stött på typografiska problem med att återge släkttavlan.
Din artikel blir säkert ett viktigt klargörande av en hel del problem i den tidens genealogi och jag ser fram mot den med spänning.
Ps. Jag hade läst nogrannare än du tror, men tänkte att korrekturet inte hade gått in. Sorry about that. MvH