NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21
Skrivet av: Björn Edman skrivet 2004-04-22, 19:58
Hej Birgitta!
 
Har gått igenom ovanstående. Hemming var vid tiden ett mycket vanligt namn i Ålem och det är vanskligt att dra för vittgående slutsatser utan tillgång till säkra källor. Det fanns till exempel två Måns Eriksson i Ålemsbyn samtidigt. Vår Måns Eriksson är dock säkert den rätta. Den andra dog 1750 31/5, 76 år gl.  
 
Av de generationer jag tittat på är säkert relationerna Erik Hemmingsson -- Måns Eriksson -- Maja Månsdotter riktiga (Har inte tittat på de yngre, då de ju är lättare att följa i Hfl.)
 
Likaså får jag ett bestämt intryck av att Anders Hemmingsson i Ingemåla (d 1728 26/7, 55 år) är bror till Erik, Nils och Per Hemmingsöner, detta på grund av deras relation till Ingemåla. Här figurerar också en sannolik syster: Karin Hemmingsdotter (som gifter sig med Daniel Speleman 1713 13/3).
 
I övrigt gifte tydligen Måns Eriksson i Ålem om sig 1771 16/10 med änkan Karin Larsdotter efter Inger Olofssons död 1770 5/12. Karin L tycks ha dött 1782 15/8.
 
I övrigt såg jag att Per Hemmingsson Skräddare dog 1711 gifte änkan Lisbet Svensdotter påföljande år om sig med hans bror Nils Hemmingsson Lördag i hans andra gifte och fick /minst/ 3 barn.
 
Hälsningar Björn