NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-04-13, 21:31
Hej Daniel
 
Tack för alla tips och råd. När jag kollar i hfl A:1 tycker jag att jag kan se namnet Erik Hemmingsson med en ålder av 86 år precis ovanför Måns Eriksson med familj. Det konstiga är att modern här heter Lisbet Eriksdotter 70 år?? Du eller någon annan har inte tillgång till dessa hfl så att du eller någon annan kan kolla om jag läst rätt? Det nämns även en Hemming Eriksson som jag skulle kunna tänka mig kan vara en 13 år yngre bror till Måns. När det gäller Måns Eriksson och Inger Olofsdotter hade de 1755 tre barn, Erik 15 år, Maja 11 år och Olof 4 år. Måns Eriksson och Inger Olofsson gifte sig i Ålem 1737-11-17 enligt C:1 s. 556.
 
Erik Månsson föddes 1738-06-08 i Ålem
Faddrar: Nils Olofsson från Ålem
Måns Andersson från Ålem
Pigan Carin Andersdotter i Gunnar?måla  
Simon Persson i Ålem
Drängen Sven Jonsson Gunnar?måla
C:1 s. 357
 
Maria(Maja) Månsdotter 1742-05-27
Faddrar: Nils Olofsson från Ålem
Nils Svenssons hustru från Ålem
Måns Persson från Ålem
Jon Olofsson från Ålem
C:1 s. 412
 
Olof Månsdotter 1750-12-06 i Ålem
Faddrar: ? Nils Olofssons hustru i Ålem
Börje? Pehrssons hustru ibidem
Pigan Karin Nilsdotter ibidem
? Anders Andersson, Nils Simonsson ibidem.
C:1 s. 536
 
När Måns föddes 1713-01-02 i Ålem var följande personer faddrar:
Elin Nilsdotter i Kaggetorp?
Brita Pehsdotter i Ålem
Jonas Pehrsson i ?
Nils Lögradag
Jon Haraldsson i Ålem
Lars Månsson dräng i Brotorp
Måns Pehrsson dräng i Kaggetop.
C:1 s. 129
 
När Marjed föddes 1714-07-28 i Ålem var följande personer faddrar:
Ingred Andersdotter piga i skiäll…?
Måns Larsson i Brotorp
Anders Jacobsson i Skiäll…?
C:1 s. 143
 
När Inger/Ingred Olofsdotter föddes 1718-02-10 kan jag inte se i vilken ort hon var född. Faddrar var däremot:
Eva Jacobsson i Skiäll…?
Anders Jacobsson ibidem
Olof Hansson i ?
Nils Ingesson dräng i ?
C:1 s. 175
 
Kan det vara så att Anders Jacobsson från Skiäll.. är samma person vid båda Marjed och Inger/Ingreds födelse?
 
Erik Hemmingsson dog 1759-06-18 i Ålem 94 år gammal (C:2 s. 128), då måste han varit född omkring 1665. Enligt hfl var han född 1669. Lisbet Eriksdotter? var enligt hfl född 1685. Detta gör att Erik var någonstans mellan 44 – 48 år  och Lisbet var 28 år när Måns föddes. Jag har kollat tillbaka till 1710 för att se om jag kunde hitta några fler syskon till Måns och Marjed men om jag läst rätt finns det inga fler äldre syskon. Detta var vad jag hittade ikväll. Skall senare försöka hitta vigseldatum för Erik Hemmingsson och Lisbet Eriksdotter/Ingred Pehrsdotter/Ingärd Olsdotter eller om jag kan hitta någon av de tre damernas dödsnotis. Skall även kolla om jag kan hitta några syskon till Inger Olofsdotter.
 
Mvh
 
Birgitta