NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-01-14, 21:03
Hej Kristian,
Bra att du rätar upp släktleden! Där ser man hur nyttigt det är med en rejäl frukost - även om den som i ditt fall ätes sen eftermiddag.
Jag var själv lite fundersam över att brudparet till synes vigdes i mannens församling. Men det förekommer ju ibland att ortsbefolkningen struntat i församlingsgränserna och valt den kyrka som ligger närmast till. Har sett sådana exempel i Smålands sydligaste trakter. Barn på samma gård har ex v döpts i olika kyrkor.
Men i det här fallet ser det ju ut som om vår första tes var den riktiga. Även jag lade märke till att det fanns en namne Gunnil Jonsdotter som fadder vid Måns dop 1703. Men trodde att det var en felskrivning av prästen.
Din senaste rockad ser i alla fall trovärdig ut.
För övrigt kan jag passa på att nämna vad som står i jordeböckerna kring Rungaboda/Aplaryd S. Den gård Rongaboda som Knut Andersson är skriven för 1643 står under rubriken Knektar på skatte- och kronojord. Det är alltså möjligt att han var knekt vid den tiden. En stor del av tiden fram till 1690-talet anges att gården är frälsejord tillhörande släkten Douglas. Under en period har gården varit förlänad Anders Ericksson (Var väl generalguvernör.) I jordeboken 1701 framgår att gården blivit kronojord vid reduktionen.
Hälsar/Paul