NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-05
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-09-05, 14:49
Lena,
det var inte lätt - och jag är inte säker på att jag hittat rätt. De tidigare passagerarlistorna innehåller ju inte så mycket uppgifter, varken anhörig i hemlandet eller vem man ska åka till. Karl Ferdinand är den ende jag kunnat söka, eftersom 1892 är första året i databasen.
 
Det finns en Carl F Carlström, 21-årig svensk arbetare, som anländer till Ellis Island den 10 april 1893 med Germanic från Liverpool - det stämmer bra tidsmässigt. Problemet är att hans hemort anges som Sundland. Passagerarlistan (som måste sökas bland missing manifests på www.stevemorse.org) visar att Carl reste tillsammans med fyra personer som också har Sundland som last residence. De är listade i följande ordning:
 
Ida Magnusson, 19, servant, destination Iowa
Henrik Appelquist, 40, laborer, dest. Chicago
Jacob Emrikson (? efternamnet otydligt), 36, laborer, dest. New York
Severin Salomonson, 31, laborer, dest. New York
Carl F Carlström, 21, laborer, dest. Chicago
 
Har sökt medpassagerarna i Arkion 1890. Hittade i Söderhamn en Henrik Apelqvist Håkansson född i Övre Ullerud, dock 1848 vilket inte stämmer med hans ålder (40) i passagerarlistan. Men av de fem är det ju bara Appelquist och Carlström som ska till Chicago, så kanske finns det något (släkt)samband.
Kanske kan du hitta medpassagerarna på Emigranten och få en förklaring till Sundland.
 
Mycket jobb - klent resultat  
Bättre är nog att be någon söka syskonen i amerikanska census.