NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2006-10-09, 12:07
Sunt (släkt)forskarförnuft skadar åtminstone aldrig!
 
Har nu läst igenom Rötters debattsida också, där inläggen har den nackdelen att de kommer in i efterhand och i klump och inte kommer det något meddelande heller om att nya inlägg görs, vilket ju är den viktigaste funktionen som kommer med Rötters Vänner! Varför envisas med detta system istället för att föra debatten här i nutid???
 
Jag fann flera finurliga forskares åsikter. Den jag fastnade mest för var Karl-Gustav Rosborgs om att kyrkböckerna inte heller är primärkälla, utan de människor som var med. I min fars födelses fall var det mamma, mormor, barnmorskan och han själv, men han minns ju inget förstås av detta. Däremot minns han att mormor alltid sa att han INTE var född den 13 mars, som det står i födelseboken, utan den 15 mars. Återstod att försöka hitta en verklig primärkälla. Vilken? Jo, barnmorskans dagbok i Provinsialläkarens arkiv på Visby Landsarkiv, som var mycket vänliga och behjälpliga. Efter ett telefonsamtal fick jag ett skriftligt svar alldeles gratis eftersom det var ett folkbokföringsärende! Där stod mycket riktigt att mormors muntliga källa var mer pålitlig än födelseboken!  
 
Slutsatsen skulle kunna vara att det är viktigare att skanna in och renskriva alla barnmorskedagböcker, vilket skulle ge alla astrologer klockslagen för födslarna så arkiven fick färre förfrågningar, än att slaviskt följa alla födelsenotiser!  
 
MEN nu är det tyvärr så att och det saknas många barnmorskedagböcker och födelsenotiserna är dels i de allra flesta fall rätt och dels är det inte det mest avgörande för en person (möjligen undantagna astrologerna) vilken dag man är född, utan att de föräldrar som anges är rätt, för de fall man verkligen vill veta detta av biologiska, sociala, släktforsknings- eller juridiska skäl. Min far nöjde sig med att glädjas åt mormoderns goda minne, men brydde sig aldrig om att efter 60 år ändra det datum som han officiellt alltid firat. Mamma gav oss ibland tårta båda dagarna, så som barn gladde jag mig smaskande åt prästens felskrivning (kanske därför jag fick diabetes). Inget ont som inte har något gott med sig (och kanske inget gott som inte har något ont med sig)!
 
Detta gäller även avskrifter av såväl (hand- och maskin-)skrivet, som digitaliserat, slag!