NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2005-02-16, 12:14
Jag har hållit mig ifrån Anbytarforum ett tag, dels p.g.a. datorproblem en längre tid, dels för att jag behövde en paus efter att ha haft en tokmobb efter mig i forumet - men nu kan jag inte tiga längre!
 
För snart fem år sedan (våren-sommaren 2000) var det ett ordentligt kivande och hojtande i Anbytarforum; Den Stora Ofreden, som jag själv brukar kalla det.
 
Det var några medlemmar som dristade sig att diskutera förbundsangelägenheter i Förbundets eget diskussionsforum, och kritisera sådant som man ansåg inte fungerade som det skulle. Det skulle de inte ha gjort. De bemöttes av den dåvarande förbundsledningen på ett sätt som var allt annat än ett gott föredöme för en god umgängeston i forumet (och naturligtvis helt i strid med forumets ordningsregler), och diskussioner stängdes på löpande band för att hindra den härjande klicken från att fortsätta att ställa frågor och kritisera ledningens uppträdande. (Den förbundsledningen var i praktiken några anställda funktionärer, eftersom den dåvarande styrelsen mest tittade på och lät dessa funktionärer styra verksamheten som de ville.) Jag var en av dem som härjade.
 
En av sakerna (men alls icke den enda) som det härjades om var myglet inför valet av ny förbundsordförande, där valberedningens (och den gamla ledningens) kandidat var den enda som presenterades i Rötter och Släkthistoriskt Forum (efter en tids härjande kom dock till slut en presentation också av motkandidaten i Rötter). Men det var motkandidaten (nominerad av GF och stödd av bl.a. den härjande klicken) som mot alla odds (?) vann ordförandevalet på stämman - Ted Rosvall var hans namn!
 
Nu får jag nästan en deja-vu-upplevelse (detta har jag varit med om förr) när jag ser Teds uppträdande både i denna och andra frågor, där det råskälls på den som dristar sig att kritisera förbundsledningen och/eller dess ordförande. Det påminner inte så lite om den gamla ledningens uppträdande den gången. (Se t.ex. veckobrevet där förbundsordföranden Ted Rosvall upplyser hela Släktforskarsverige om att vissa som häckar i Anbytarforum kräker ned sina argument i halsen på meningsmotståndarna.) Och det är trist, mycket trist.
 
Ted skriver nu senast bl.a.:
 
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg får inte Ordet är fritt' urarta till någon sorts 'stat i staten', där de som skriker högst och gällast tar över beslutsrätten från den demokratiskt valda styrelsen eller från dem som har fått delegation att handha vissa uppgifter. Även om jag inser att en logotype kan vara en symbolfråga, så ligger ansvaret för utformning och innehåll inte på deltagarna i anbytarforum.
 
Man kan heller inte som deltagare i Anbytarforum KRÄVA att styrelsen eller dess ordförande skall redovisa sin uppfattning, sina bevekelsegrunder eller beslutsgången i enskilda ärenden.Medlemmar i Förbundets medlemsföreningar förvandlas alltså till enbart deltagare i Anbytarforum när man ställer frågor till förbundsledningen i Förbundets eget diskussionsforum? Ted har tidigare sagt att det måste vara tillåtet (för honom) att ta genvägar när beslut ska fattas, för att inte bli
som en eller annan myndighet. Men medlemmarna får tydligen inte ta genvägen att ställa frågor direkt till sin förbundsordförade i Anbytarforum, utan måste uppvakta sin föreningsstyrelse som skickar frågan vidare uppåt och sedan tar emot svaret och sänder det till medlemmen - ungefär som en eller annan myndighet i gamla dagar, t.ex. när ett par kusiner gick till kyrkoherden och bad om vigseltillstånd och kyrkoherden sände ansökan till domkapitlet som i sin tur sände den till Kongl. Maj:t som sedan beslutade (Vi, Konung af Guds Nåde...) och sedan samma väg tillbaka ned genom hierarkin. Eller hur är det tänkt att fungera?
 
Dessutom verkar det ju (också av Teds egen beskrivning att döma) vara någon annan än deltagarna i Anbytarforum som har uppträtt som en stat i staten och åsidosatt den demokratiskt valda styrelsen...