NULL Skriv ut sidan - Delfin

Anbytarforum

Titel: Delfin
Skrivet av: Magnus Fernström skrivet 2012-05-22, 11:18
Önskar bringa klarhet i omständigheterna kring den familj som även kallades för Daggarna, bland annat enligt Allan Etzlers bok Zigenarna och deras avkomlingar i Sverige. Eftersom jag inte lyckats utröna syskonskarans ursprung på mödernets sida, börjar jag med det jag vet om fadern.  
 
Stamfadern till denna släkt hette Johannes Börjesson, men antog i slutet av sitt liv även efternamnet Åkerman. Han föddes 17/12 1825 i Kållered (O), och hans föräldrar var backstugusittaren Börje Persson (1785-1834) och Anna Maria Börjesson (1788-1833) [Kållered C:1, sida 207]. Den 7/5 1852 häktas han i Jönköping och det framkommer därigenom att han uppfostrats hos sin morbror fram till 11 års ålder. När han 10/9 1866 häktas och sedermera fängslas för slagsmål framkommer det även att försörjt sig med bettlande under tidiga år. Därefter kom han att försörja sig med kopparslageri fram till att han köpte sig ett torp. Här uppger han sig även vara gift med en Carolina Wilhelmina Håkansson [Fångvårdsanstalten i Jönköping DIIId:8, sida 129]. Även vid familjens inflyttning i Breared 1870 anges Karolina, nu kallad fästekvinna, heta Håkansdotter [Breared B:3, sida 19].  
 
Börje Persson var son till bonden Per Andersson född 1751 [Kållered C:1, sida 117] och Elin Bengtsdotter, också född 1751. Anna Maria Börjesson var dotter till drängen Börje Jakobsson född 1744 [Askim C:1, sida 269] och pigan Regina Jonsdotter. Då jag anser det klarlagt att Johannes förfäder inte var resande, väljer jag istället att koncentrera mig närmre på Karolinas bakgrund.
 
Denna Karolina Natanaelsdotter, som senare även förekom med Vilhelmina som namn, har jag hittills inte funnit i någon födelsebok. Födelseåren varierar från 1821 och 1823, och orterna från bland annat Slättåkra och Östra Karup. Jag har givetvis kikat i alla angivna orters födelseböcker för dessa år, året emellan samt åren innan och efter utan att finna henne. Hon anges vara af vandringsfolk i husförhörslängden [Breared AIIa:2, sida 220].  
 
Hennes ursprung har aldrig klarlagts, eller åtminstone inte publicerats offentligt. I samband med en diskussion om Simlångsdalen, efter att Johannes Börjessons namn nämnts, nämner Gabriel Wallgren en nattmansdräng vid namn Natanael Lund som skulle förekommit i Halländska domböcker under 1810-talet. Det känns dock som att man antagit att denna man med ett namn som överensstämmer med Karolinas patronymikon är Karolinas fader. Karolina själv nämner aldrig själv namnet Lund. När hon häktas 1880 anger hon själv, vilket också Bo Lindwall påpekar i ämnet om Simlångsdalen, att hennes föräldrar skulle vara hemmansägaren Natanael Bergman och dennes hustru Johanna Petersdotter, som båda var döda då hon häktades.  
 
Jag har försökt hitta en Natanael Lund som skulle kunna passa in i sammanhanget, men är inte säker på att jag sitter på sanningen så här i efterhand. Carl-Johan Ljungqvist informerade mig om att han funnit en valackare och nattman med just namnet Natanael Lund i Halland. Hans fulla namn var dock Emanuel Natanael Lund, och ibland skrivs han inte ens med namnet Natanel, vilket för det första får mig att misstänka att han faktiskt hette Emanuel, och inte Natanael. För det andra ska han ha haft sällskap med en kvinna som hette Anna Helena Andersdotter, vilket namnmässigt inte på något sätt påminner om den Johanna Pedersdotter Karolina uppger vara hennes moder 1880.
 
Ett par som istället känns som rimligare kandidater är Soldaten wid Hallands Roterings Bataillon (enligt Carl-Johan var han dock inte soldat, utan båtsman) Natanael Lund vars vigsel med Pigan Johanna Sophia Lund äger rum i Stafsinge 14/7 1810 i Stafsinge (se DDSS). Detta rimmar väl med det faktum att Karolina angett att en kvinna vid namn Johanna skulle vara hennes mor. Man kommer fortfarande inte undan det faktum att denna Johanna Sofias man skulle ha hetat Lund, och inte Bergman ...
 
Vem var den Natanael Lund som nämndes på 1810-talet i Halländska domböcker? Nattmannen Emanuel Natanael Lund passar inte in då han, även om han omnämnts så sent som år 1819, endast skulle vara omkring 13 år gammal.
 
Nästa fråga blir då vem denna Emanuel Natanael Lund är, född 11/11 1806 i Breared (ej i fb), och som bland annat hade Johanna Kristina Segerholm född 12/8 1812 i Hässlunda (M) skriven hos sig ett tag. Vid något tillfälle har jag även noterat en Emanuel Lund född 6/12 1785 antecknad på nästa rad, varför det känns rimligt att anta att de två Lundarna, som dessutom delar det ovanliga förnamnet, är släkt på något sätt. Möjligtvis är det far och son, vilket inte känns omöjligt då det skiljer 21 år mellan dem.  
 
I Bennie Åkerfeldts bok Buron kallar oss tattare (ISBN: 978-91-85455-80-5) finns ett kapitel om Delfin ('Daggera') på sidan 320. Öknamnet Daggarna skall ha uppstått då de ansågs ha för vana att slåss med de blyklumpar längst ut på hästpiskor som kallades daggar. Vidare står även följande i Breareds kyrkoböcker [Breared AIIa:1, sida 244]:
 
Åkerman
Börjesson Johannes
ogift
skattfri
 
Natanaelsdtr Carolina
d.
 
Delfin Johansson Otto Alfrid
(öknamn) [parenteser som även omger Delfin]
 
På samma sida står han som
 
Delfin
Johansson Otto Alfrid
kopparslagare
 
I Breared AIIa:2, sida 220 antecknas det om honom:
 
Kallas också (?) Delfin.
 
Även i ämnet kring släkten Björk omtalas Daggarna, och där bekräftas det även att de skulle fått sitt namn av att de slagits med blydaggar. Dessa två släkter har emellertid en koppling till varandra, både under denna tid och även i senare generationer, även om de inte verkar ha varit släkt med varandra på något sätt. Jag sammanfattar det jag hittills samlat ihop kring Johannes och Karolinas barnaskara:
 
Johan Frans Oskar Johansson
Född 22/5 1858 i Kvibille (ej i fb)
Död 15/6 1931 i Annerstad (db)
Lumphandlare, förtennare, inhysehjon, kringstrykande arbetare, torpare, hemmansägare, glashandlare.  
Bildar familj med Jenny Ottilia Eufrosyne Johansson, zigenare och dotter till valackaren och huddragaren Johan Henrik Laurin och zigenerskan Kristina Lovisa Videgren.  
 
Albertina Johansson
Född 11/5 1860 i Lidhult (ej i fb)
Död 13/11 1916 i Roasjö (db)
Kringstrykerska.  
Bildar familj med kopparslagaren Karl Fredrik Julius Häggren/Höggren (1866-1941).  
 
Otto Alfred Johansson-Delfin
Född 24/6 1862 i Vrå (fb)
Död 27/3 1939 i Svenljunga (db)
Kopparslagare, plåtslagare och skomakare.
Om jag tolkat det hela rätt, torde det vara Otto som gett upphov till släktnamnet Delfin (även ett par av hans barn använde detta efternamn), och även öknamnet Daggarna. På sida 323 i boken Buron kallar oss tattare går det att läsa:
 
Släkten Johansson-Delfin kallades bland de resande för 'Daggera' och detta har sin särskilda historia. 'Dagger' kallades de blyklumpar som sattes längst ut på pisksnärten och det berättas om Otto Alfred Johansson-Delfin att han alltid hade sin piska nedstucken i skaften på sina långstövlar.  
 
Bildar familj med zigenaren Kristina Charlotta Rosengren (1877-1955), som var av släkten Rosengren från Ullasjö.  
 
Karl Fredrik Johansson
Född 24/2 1864 i Torup (fb)
Död 23/6 1887 i Breared (db)
Lumpsamlare, kringfarande förtennare, nattmansfolk.
Midsommaren 1887 i Breared ska han, enligt rättegångsprotokollen och samtida tidningsartiklar, först ha skjutit resandesläkten Björks stamfader huddragaren Anders Olsson-Björk till döds, för att därefter själv bli dräpt av Anders son Amandus Björk.  
Bildar familj med Augusta Johansson född 1861, syster till ovannämnde Jenny Ottilia Eufrosyne Johansson.  
 
Johan Edvard Johansson
Född 21/9 1870 i Breared (fb)
Död 9/2 1941 i Ås (db)
Kopparslagare och plåtslagare.
Bildar familj med zigenaren Charlotta Kristina Olivia Häggren (1869-1907), syster till ovannämnde Karl Fredrik Julius Häggren.
 
(Meddelandet ändrat av Magnusn 2012-05-22 17:13)