NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-01
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2001-02-22, 23:04
Vad roligt att vi fått igång en så livlig diskussion om Angermund och Tysk-släkterna i Graninge!
 
Att reda ut släkten Tysks släktförhållanden i Graninge bruk under slutet av 1600- och början av 1700-talet är inte det lättaste eftersom kyrkohandlingarna saknas för den tiden. Och det cirkulerar, inte minst på internet, många motstridiga uppgifter utan källhänvisninar. Jag har därför försökt samla så mycket fakta ur arkivhandlingarna som möjligt för att försöka bringa någon klarhet. Det har jag inte lyckats med ännu, men det här är vad jag hittills kommit fram till:
 
I mantalslängderna för Långsele (som Graninge tillhörde tidigare) nämns smeder vid Graninge bruk första gången 1688. Där finns då hammarsmeden Göran Tysker, hammarsmedsdrängen Johan Jöransson samt klensmederna Anders Jonsson och Henrik Henriksson. Både Göran och Johan var gifta vid den tiden.
 
1691 skrivs både Göran och Johan med efternamnet Tysk men 1693-1702 är det åter bara Göran som bär efternamnet. Eftersom Johan Göransson aldrig nämns med släktnamn alla dessa år kan man misstänka att Johan Tysk kanske var en felskrivning.
 
Om vi ändå utgår från att uppgiften 1691 är riktig, alltså att båda bar efternamnet Tysk, frågar man sig hur släktrelationen var mellan dessa två smeder? De bör rimligen ha varit far och son eller bröder. Johan kan ha varit son, med tanke på att hans efternamn och i så fall vet vi inte Görans fadersnamn. Var de däremot bröder innebär det ju att Göran hette Göran Göransson Tysk.
 
I mantalslängden 1702 anges att både Göran och Johan hade varsin son på minst 15 år. År 1715 är både Göran och Johan borta och istället nämns smeden Elias Tysk. Elias var säkerligen son till någon av dem, men jag har inte hittat någon källa som talar om till vem. Efter detta har vi inga källor som kan visa om det fanns flera samtidiga smeder med namnet Tysk. Det finns ingen förteckning över bruksfolket i Graninge i mantalslängderna mellan 1715 och 1761 och kyrkböckerna börjar inte förrän 1732. Det enda vi har att gå efter är Hasselbergs släktregister för Graninge och där finns många tveksamheter.
 
Om det är Elias som räknas upp som son i mantalslängden 1702, så måste han ha varit född före 1687 och inte som Hasselberg skriver 1694. Ett annat alternativ är att han hade en bror. Enligt Hasselberg hade Elias sex barn varav tre finns antecknade i Långseles födelsebok. Ett av dessa var Elias Eliasson Tysk som var gift med Katarina Angermund, d v s Jörgen Sjöl?ns anmoder.
 
Precis som Brita skriver så var hennes, Gunnars och min egen anmoder AnnaGreta Angermund gift med en smed vid namn Göran Abrahamsson. Som framgår av efternamnet var han inte, som Gunnar skrivit här ovan, bror till Elias Eliasson Tysk. Göran bar efternamnet Tysk endast vid vigseln 1755 och en gång som fadder 1756. I övrigt nämns han alltid utan släktnamn.
 
Med ledning bl a av faddrarna till hans och AnnaGretas barn är det högst sannolikt att Göran var bror till Anders Abrahamsson som var gift med ännu en syster Angermund, nämligen Anna Lisa. Fadderskapen gör det dessutom troligt att Göran och Anders även hade en syster Malin Abrahamsdotter som var gift med Angermundsystrarnas broder Tobias Angermund. Möjligen kan även Abraham Abrahamsson och Märta Abrahamsdotter vid Forse bruk i Långsele ha varit syskon till Göran (det finns mer långsökta fadderskap som antyder det).
 
Det måste alltså ha funnits en Abraham som var fader till dessa syskon. På internet cirkulerar uppgiften att de ska ha varit barn till en okänd man vid namn Abraham som ska ha varit gift med Brita Tysk som i sin tur ska ha varit dotter till Göran Tysk. Tyvärr har jag ingenstans sett några källhänvisningar för dessa uppgifter. Det verkar ju i och för sig ganska troligt. Det skulle förklara varför Göran Abrahamsson nämns med släktnamnet Tysk några gånger. Han kan då ha tagit det från sin moder.
 
I domboken för Västernorrlands bergsting 1750-1754 finns en förteckning över bruksfolk i Graninge 1750. Den ende Abraham som nämns där är brukskarlen Abraham Jansson. Det skulle kunna vara rätt Abraham, men det kan vi inte veta säkert. Det skulle vara mycket intressant att gå igenom domböckerna för Sollefteå tingslag 1700-1750 för att se om där finns några ledtrådar till hur det verkligen förhåller sig.
 
Brita och Gunnar: har ni någon källa där ni sett Brita Göranssdotter Tysks namn? Det skulle betyda mycket att i alla fall bevisa att hon existerat.
 
Brita: Du skriver att du har noterat att den förste Göran tysk hade tre barn: Elias, Nils och Brita samt minst en styvson Nils. Det var nytt för mig och låter mycket intressant! Kan du påminna dig var uppgifterna kommer ifrån?
 
Gunnar: Att Susanna Angermund skulle ha haft en tvillingsyster verkar inte alls troligt, Susanna nämns ensam i födelseboken 1756 21/3. Någon Anna Kristina Angermund nämns inte heller varken som brud, moder, fadder eller död i Graninges eller Långseles kyrkböcker.
 
/ Peter