NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19.12.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19.12.2001
Skrivet av: Roger Axelsson skrivet 2001-10-07, 15:01
Hej Bengt!
Din skepsis är till vissa delar befogad. Den Gnöttlerumska kronologin erbjuder problem, dock inte oöverstigliga. Redan det faktum att Lasse Pedersson i Gnöttlerum, som bevisligen är son till Peder Porse (se mitt inlägg under Vena socken fredag den 12 febr 1999 kl. 21.32 och Bo Perssons måndag den 4 dec 2000 kl. 23.58), i jordeböckerna dyker upp först 1559 och är belagd till åtminstone 1594 gör att Peder Porse bör ha uppnått hög ålder. Det första av mig kända födelseåret bland hans ättlingar är 1597. Omkring detta år ska hans sonsons dotter Anna ha varit född (Sjöö 1979 s 73). Om vi räknar tre generationer på 100 år, vilket man väl brukar göra, så bör Peder Porse alltså ha varit född omkring  1497 vilket han uppenbarligen inte är eftersom han figurerar i bytesbrevet redan 10 år tidigare. Att dessutom Lasse Pederssons systerson Brunte i Målen, Södra Vi socken, så sent som 1617 hänvisar till jordbytet som hans morfar gjort 130 år tidigare gör att generationerna i släkten måste ha varit ”långa”.
För övrigt så är det vanligare än man tror att människor i äldre tid var verksamma under lång tid. Bland mina egna förfäder kan jag vid en snabb sökning hitta åtminstone 5 bönder under 15- och 1600-talet som har brukningstider på 40-50 år i jordeböckerna där t ex eftersläpning med säkerhet inte är fallet. Då jag i min egen forskning har medeltiden som område kan jag svårligen undgå att nämna den sörmländske väpnaren Esbjörn Blåpanna, belagd i samtida källor 1372-1438, samt marsken och lagmannen Karl Ulfsson (Sparre av Tofta, bel 1349-1407). Deras verksamhet i källorna spänner alltså över 66 respektive 58 år. Eftersom det här rör sig om andra socialgrupper är källäget naturligtvis annorlunda, men ändå .
Som konkret svar på din fråga så tycker jag inte att det är orimligt att Peder Porse 1487 är samma person som 1538. Jag anser att Peder Porse hade en mycket lång verksamhetstid. Att sätta 1538 som hans slutår i källorna kan ses som ett sätt att markera detta. Med andra ord är identiteten inte hundraprocentig. Kanske borde jag ha satt ett (?) efter årtalet i Humlenäsboken. Antavlorna i boken består av utskrifter från släktforskarprogram som under tidspress redigerades och kompletterades så långt tiden medgav. Jag har i efterhand inte hittat några sakfel, dock finns det skrivningar som kunde ha förtydligats. Som jag i boken med en blinkning påpekar så är inget arbete ”någonsin fullkomligt, i bästa fall endast näst intill” (Humlenäsboken s 70).
Att namnet Peder Porse kan fästas på åtminstone två individer i Vena är högst troligt. PP den yngre dyker dock upp först på 1540-talet, och då i Blaxhult om jag inte missminner mig. Om han är son, sonson, brorson eller dylikt till PP den äldre vet jag inte.
 
Mvh Roger AJ