NULL Skriv ut sidan - Din Släktsaga

Anbytarforum

Titel: Din Släktsaga
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-11-24, 13:13
Blev det ens sagt att det var USA fadern flydde till? På hemsidan står bara utomlands. Som Elisabeth är jag också nyfiken på hur mycket arkivarbete som Solvieg gjort, förutom att studera breven och skapa de underbara textiltavlorna?
 
Speciellt som mina två minuter i arkiven på internet (medan programmet rullade) returnerade sex olika pusselbitar relaterade till den ene brodern. Sven beskrivs ju med huvudsysselsättningen tidningsombud, enligt censusuppgifterna var hans arbete 1910-1920 fastighetsmäklare i Chicago. Jag gissar det var där han grundlade sin förmögenhet, om den fanns. 1930 är han kontorist på ett tidningskontor, kanske är han då tillbaka i svenskpressen? Intressant är att han då också är hyresgäst för 50 dollar i månaden hos en svensk familj på Ashland ave, 1920 äger han sin egen bostad på Magnolia Avenue.
 
Kanske har börskraschen 1929 något med saken att göra. Även om kanske Sven inte förlorade stora pengar antar jag botten gick ur fastighetsmarknaden, och att byte av jobb och nedtrappning av livsstilen kanske var tvingande nödvändig?
 
Ett kort teveprogram kan givetvis inte berätta allt, en viss begränsning måste till, och så inget missförstånd uppstår, jag är en stor fan av serien!