NULL Skriv ut sidan - Arkiv efterlysn fd Metod/17-Emigration/Emigrantforskning USA 2001-2010

Anbytarforum

Titel: Arkiv efterlysn fd Metod/17-Emigration/Emigrantforskning USA 2001-2010
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-09-29, 20:23
Towa,
 
1) SSDI nummer ger en möjlighet att bekräfta att det är rätt person man funnit genom att beställa en kopia av den ursprungliga ansökan, kallad SS-5. Ansökan beskriver förhållanden som gällde vid just det tillfället, och kan ju i vissa fall vara intressant för att fylla ut bilden av en person. I ditt fall där du vet att det är den riktiga personen är kanske uppgifterna mindre intressant? Detta är uppgifterna i SS-5:
 
Full name  
Full name at birth (including maiden name)  
Present mailing address  
Age at last birthday  
Date of birth  
Place of birth (city, county, state)  
Father's full name regardless of whether living or dead  
Mother's full name, including maiden name, regardless of whether living or dead  
Sex and race  
Ever applied for SS number/Railroad Retirement before? Yes/No  
Current employer's name and address  
Date signed  
Applicant's signature
 
Läs mer här och här.
 
2)Alla som inte omfattas av sekretess!  Det du egentligen frågar är väl vilka som kan vara intressant för dig. Det går inte att ge ett enkelt svar på, du måste pussla ihop dina släktingars livshistorier, och försöka bestämma var de befann sig i olika perioder. En god teknik är att upprätta tidslinjer och föra in uppgifter vartefter de kommer.
 
Antalet möjliga register att söka i är i verkligheten mycket stort, men de flesta är av lokal karaktär, få register är för hela USA. SSDI är ett av de få lysande undantagen från denna princip, folkräkningarna vart tionde år är ett annat. Många viktiga register låter sig endast sökas på ort och ställe, men ett växande antal kan nås via internet. Många igen av dessa är betaltjänster.
 
Till sist måste man ju alltid bestämma sig för hur mycket arbete - och pengar - man är villig att lägga ned. Man bör alltid sätta sig ett klart mål för vad det är man vill veta.
 
3) Utan att vara säker, antagligen inte. Gissar att detta är papper i förbindelse med invandringen, och ger troligen inga uppgifter om deras senare öden och äventyr i USA.
 
4) Tror andra ska få svara på detta.
 
5) Adresser är bra för att de kan ge möjligheter att söka i de många lokala arkiv jag talar om ovan. Det är ju ett bevis för att personen i alla fall under en tid levde en viss plats. Tror man att det skedde ett giftemål t.ex kan man kolla ett vigselregister i det county man kommit fram till, tror man att ett barn blev fött kollar man födslarna, ägde personen jord eller annan fastighet kollar man fastighets registreringarna, osv. Det mesta gör man lokalt vid eget besök eller genom att söka hjälp, frivilligt eller av professionella genealoger. Eller genom brevväxling och kontakt med lokala myndigheter. Det är bara tid och pengar som sätter gränser för ansträngningen.
 
6) Den bästa startpunkten för lokala sök i tillgängliga register finns här, där man väljer delstat sedan county. Att prova med att Googla släktnamn och mindre orter, ovanliga adresser, yrken o.l. är också en väldigt god id?, man vet aldrig vad man kan finna.
 
När det gäller beställning av kopior, attester etc. så är det i stort sett bara VISA som fungerar. Ofta går det bra att uppge kortdata i ett brev eller fax om det är själva internet man är rädd för. Så länge man handlar med seriösa aktörer är inte korthandel på nätet farligare än att använda det på en restaurang eller i butik.
 
Mvh,
Jan