NULL Skriv ut sidan - Knobblock

Anbytarforum

Titel: Knobblock
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2008-10-02, 08:58
Jag har svårt att tro att det finns ett samband mellan släkten von Knobloch i Estland och släkten Knobloch i Norge, Tornedalen och Finland, även om det är möjligt. Svårigheten att säga något om saken beror på att ingen (vad jag vet) har kommit längre tillbaka med den här diskuterade släkten Knobloch än till undertullbetjänten och organisten Karl Friedrich Knobloch eller Knoblauch från Zwickau (Kanske var tullskrivaren Hans Friedrich Knobloch i Krageröe, Telemark, född omkring 1761 en släkting till honom).
 
Som kuriosa kan jag nämna att jag för 9-10 år sedan läste en uppteckning som Hjalmar Falk i Kiruna hade gjort av en sägen om släkten Knoblochs ursprung. Informanten var, om jag inte minns fel en medlem av den tornedalska grenen av släkten Knobloch. Enligt denna sägen härstammar släkten från en adelsman i Skottland, som hade tre söner. Dessa söner (varav en, anakronistiskt nog, var agronom) gav sig ut i världen. En av dem hamnade till slut i Norge och blev stamfar för den norska släktgrenen.
 
Som sagt var det länge sedan jag läste den här uppteckningen, som i sin helhet var på ungefär en halv a4-sida, och det kan hända att jag minns vissa detaljer fel. Jag tror att uppteckningen finns i Hjalmar Falks efterlämnade papper -- dokument som tyvärr inte längre är tillgängliga för andra än en inre krets.
 
MVH
 
Erik Kuoksu