NULL Skriv ut sidan - Liden

Anbytarforum

Titel: Liden
Skrivet av: Peter Mehlin skrivet 2015-11-30, 23:50
Hej Natalie!
Jonas Petter August Melin var min Farsfars Far. Han bodde i Märrgård c.a 1km från Lidens centrum idag. På den här tiden hade alla bönder ansvar för att sköta en del av byvägen. Det gällde allt från att laga, skrapa, ploga m.m. Till detta använde man bland annat grus från ett grustag uppe i berget ovanför byn.  
På våren 1901 var det fortfarande tjäle i marken och man var tvungen att gräva sig in under tjälen för att komma åt grus. Det var när Jonas Petter krupit in under tjälen för att skotta fram grus som ett överhäng brast och föll ner och krossade honom.
Han lämnade efter sig hustru och fem barn. Min farfar var två år och yngst i syskonskaran när det hände. Äldst var Petrus som skulle fylla 14 år. Han fick ta över ansvaret för gården och jordbruket. Petrus blev inte så lång när han växte upp. Det sas att det berodde på att han jobbat så hårt i ung ålder.
 
Om du är intresserad får du födelse och dödsuppgifter nedan. Jag har även bilder på alla förutom Jonas Petter August om du är intresserad.
Hustru Katarina (Karin) Margareta Melin, född Aronsdotter, f.18 jan 1868 - d.25 feb 1945
Petrus Melin f.4 maj 1887 - d.8 dec 1961
Augustinus (Stinus) Melin f.13 aug 1889 - d.1 nov 1969
Syster Märta Kristina Melin f.13 dec 1892 - d.12 maj 1967
Julia Margareta Melin f. 28 juli 1896 - d.19 dec 1991
Jonas Melin f.27 jan 1899 - d aug 1966