NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-29
Skrivet av: Linda Wikland skrivet 2004-03-26, 16:32
Hej Anders och ni andra!
Jag har kontrollerat den notis jag rapporterade häromdagen. Förra gången jag gick igenom dokumenten var jag på jakt efter ngt annat och min notering var därför ganska knapphändig.
 
När handelsmannen Sören Jönsson Holbäck avled tycks inte sonen Sören fått ngn förmyndare utan fadersarvet stod inne hos modern och hennes nye make Baltzar Lorich. När sedan Lorich flyttar till Malmö uppmärksammas detta och det konstateras att gossen nog borde ha en förmyndare och att det i enlighet med förmyndarförordningen inte borde vara styvfadern Lorich
 
Lorich vill dock bli styvsonens förmyndare och driver processen upp till hovrätten. I ett brev som Lorich skrivit den 20 nov i Malmö 1708 framkommer följande släktförbindelser till pojken. (Ystad inneliggande handlingar, blad 249)
 
Lorich skriver att han bifogar skiftesbrev och instrument fr 1702 där det framgår att den avlidne borgmästaren i Christianstad herr Johan Petreus är pupillens närmste skyldeman å fädernet och målsman, vilken ”curatoret defenderat” till herr kyrkbokhållare Petter Falkman, barnets moder broder. Herr Falckman tillika med apotekaren Christoffer Didriksson härsammanstädes (Malmö?), tycks ha träffat Lorich, den förre är pupillens närmsta skyldeman å mödernet och den senare ägandes herr borgmästare Petrus dotter till hustru, pupillens syskon barn. (!)
 
Lorich hustru Helena Falckman är således definitivt syster till kyrkobokhållaren Petter Falckman. Jag försökte hitta handelsman Holbäcks bouppteckning för att utröna om det där fanns mer att läsa om Falckmans släktingar, men jag fann den tyvärr inte. Däremot tycks det finnas en bouppteckning för Sören Jönssons Holbäcks hustru Anna Christiansdotter från 1698. Falckman och Holbäcks äktenskap kan således inte ha varit särskilt långvarigt.
 
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland