NULL Skriv ut sidan - Slatte

Anbytarforum

Titel: Slatte
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2015-06-03, 14:03
Hej Leif!
 
Jag försvann ett tag då nutiden gjorde sig ihärdigt påmind.
När jag skrev var jag helt inne i de personer jag skrev om ovan, nu har jag lite tappat tråden.
 
Jag kan inte vara säker på både det ena eller det andra, men nog var Elin Svensdotters far Sven Nilsson en Slatte. Han nämns i SDHK nr. 28261 som häradshövding i Ydre. Detta är daterat till den 3 februari 1465. Då borde han finnas i samma generation som Gustav och Nils Anderssöner samt Ingeborg Andersdotter Slatte. I deras faders, Anders Slates, generation borde det finnas fler av ätten Slatte. Till exempel i SDHK nr: 21529 från år 1431, där;  Nils Gudmundsson, Folke Jäppesson, Nils Slatte väpnare, stadfäster sin mors, hustru Lucias, Nils Jonssons änka, gåva till prästbordet i Locknevi 1428 1/5. Det går ju inte ihop med att Nils Jonsson förde en Kluven Sköld, men hur hängde skäktleden ihop i tidigare generationer?  
 
En annan fundering jag har rör borgmästaren i Stockholm Peder Slatte som 1516 ärvs av syskonen Jakob Slatte (borgmästare i Västervik) och Birete (Birgitta)i Kalmar. Vem var han son till?
Likaså var passar Ingolf Slatte i Västervik (säljer jord år 1412)in?
 
Är fortfarande tacksam för olika infallsvinklar och teorier.
Med vänlig hälsning
Charlotte